۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
  • کد خبر: 216795
سیاست یک بام و دو هوای آمریکا در مناقشه دریای جنوب چین

شانا _ گروه بین الملل: ویتنام و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی، که با چین بر سر مالکیت آبهای دریای جنوب چین اختلاف دارند، خواستار دخالت آمریکا هستند، اما این کشور سعی دارد با آرام کردن تنشها از فروپاشی اقتصاد شکننده دنیا جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه (17 اردیبهشت ماه) اعلام کرد که در حال بررسی حرکت دکل حفاری چینی است که به گفته مقامهای ویتنام، با ورود به آبهای این کشور، نشانه های تجاوز بیجینگ به کشورهای منطقه را تقویت کرد.

ویتنام برای تأکید بر حمایت از همپیمانانش ژاپن و فیلیپین که با پکن منازعات ارضی دارند، چین را متهم کرده است.

اوباما که در حال تقویت روابط با منطقه آسیا و اقیانوسیه است، در جریان این دیدار به کره جنوبی و مالزی نیز سفر کرد، اما در چین حضور نیافت.

ویتنام به فعالیت دکل حفاری آبهای عمیق چین که بر اساس اعلام این کشور در آبهای ویتنام در دریای جنوب چین قرار گرفته است، اعتراض کرد و از شرکت ملی نفت چین خواست تا آن را از منطقه خارج کند؛ پکن معتقد است که این دکل به طور کامل در آبهای متعلق به کشور خودش فعالیت می کند.

دانیل راسل، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوسیه گفت که ایالات متحده در حال بررسی موضوع است اما به دوطرف در باره عملکردشان هشدار داد.

وی در جریان سفرش به هنگ کنگ، پایتخت کره جنوبی، که پیش از سفر برنامه ریزی شده اش در روز چهارشنبه به هانوی، پایتخت ویتنام، صورت گرفت به رویترز گفت: ما معتقدیم که عملکرد محتاطانه برای هر دو طرف لازم و ضروری است.

وی افزود: اقتصاد جهانی بسیار شکننده است و ارزش ثبات منطقه بسیار بیشتر از خطر بهره وریهای اقتصادی مقعطی است.

چین به طور تقریبی مدعی تمام مناطق نفت و گازخیز دریای جنوب چین است و ادعای مالکیت ویتنام، فیلیپین، تایوان، مالزی و برمه را در این مورد ندیده می گیرد. این کشور منازعه دریایی جداگانه ای را نیز با ژاپن دارد.

ادعاهای چین سبب ایجاد منازعات دیپلماتیک و حرکات نظامی در منطقه شده و ترس درگیریهای محتمل را افزایش داده است.

اداره امنیت دریایی چین (ام اس ای سی) روز شنبه در وبسایت خود اعلام کرد که تمامی کشتیها باید یک مایل از دکل حفاری هایانگ شیو 981 فاصله بگیرند و روز دوشنبه این فاصله را به سه مایل افزایش داد.

دکل یک میلیارد دلاری متعلق به شرکت نفت دولتی سی ان او او سی است و در حال حفاری جنوب هنگ کنگ بود.

سخنگوی وزارت خارجه ویتنام روز یکشنبه به این اعلامیه چین اعتراض کرد و گفت که مختصات دکل حفاری چینی در منطقه ویژه اقتصادی ویتنام و در فلات قاره این کشور در فاصله 120 مایل دریایی از ساحل قرار گرفته است.

لی های میان در بیانیه ویتنام اظهار کرد که این کشور با جدیت مخالف حفاری شرکت چینی است.

اما همچون دیگر کشورهای آسیایی که با چین بر سر مسائل ارضی اختلاف دارند، ویتنام نیز در مقابله با یک ابر قدرت، گزینه های زیادی ندارد.

فیلیپین ماه گذشته اعلام کرد که ایالات متحده موظف به انجام تعهد خود برای کمک به این کشور، در صورت حمله به این منطقه یا حضور نیروهای مسلح در دریای جنوب چین است، با این وجود اوباما قاطعانه اعلام نکرد که واشنگتن چنین اقدامی می کند.

در سال 1992 ویتنام، کشتی نیروی دریایی خود را به منطقه ای فرستاد که چین برای توسعه نفت و گاز در آنجا با یک شرکت آمریکایی قرارداد بسته بود و عقیده داشت آن منطقه متعلق به آبهای چین است.

چین به طور معمول، گشتهایی را به دریای جنوب چین میفرستد که بیشتر نیروهای گارد ساحلی یا دفاع دریایی شهروندان هستند و نیروی دریایی اقدامی برای گشت زنی انجام نمی دهد.

کد خبر 216795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =