فاز نخست پتروشیمی ایلام به بهره برداری رسید

شانا_گروه پتروشیمی: فاز نخست مجتمع پتروشیمی ایلام به عنوان بزرگترین سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی در غرب ایران با حضور رئیس جمهوری به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شانا، فاز نخست مجتمع پتروشیمی ایلام به عنوان یکی از بزرگترین مجتمعهای پتروشیمی کشور دقایقی قبل با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و بیژن زنگنه وزیر نفت  و نیز محمد حسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طور رسمی به بهره برداری رسید.

این مجتمع پتروشیمی با هدف تولید محصولات استراتژیک پتروشیمیایی ساخته شده و محصول این مجتمع، سالانه ٤٦٠ هزار تن اتیلن، ١٢٠ هزار تن پروپیلن و ١٤٠ هزارتن بنزین پیرولیز، 85 هزار تن برشهای چهار کربنه  و ٣٣ هزار تن نفت کوره است.

با تلاش متخصصان و کارشناسان توانمند ایرانی، واحد پلی اتیلن سنگین این مجتمع پارسال راه اندازی شد و این واحد که با ظرفیت ٣٠٠ هزار تن طراحی و اجرا شده است.

پیش از این جواد کمری مدیرعامل پتروشیمی ایلام با بیان این که پتروشیمی ایلام بزرگترین سرمایه گذاری پتروشیمی در غرب کشور است، گفته بود: شرکت بازرگانی پتروشیمی با ٥٧ درصد سهام، بزرگترین سهامدار این شرکت به شمار می رود و صندوق بازنشستگی کشوری ١٧ درصد، شستا ١٧ درصد، پتروشیمی مارون ٧ درصد و درصدی جزیی نیز متعلق به سهام ترجیحی کارکنان است.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام افزوده بود: افزون بر خط لوله اتیلن غرب، خوراک این پتروشیمی از سوی پالایشگاه گاز ایلام تامین و اتان، ال. پی.جی و میعانات گازی مورد نیاز از طریق ٣ خط لوله احداث شده وارد مجتمع پتروشیمی ایلام می شود.

وی ادامه داده بود: فاز دوم پتروشیمی ایلام، همان الفین سیزدهم است که با ظرفیت ٤٦٠ هزار تن اتیلن در سال، در صورت تامین منابع مالی تا کمتر از دو سال ساخته خواهد شد.

کمری افزوده بود: واحد اس. آر. یو  فاز دوم پتروشیمی ایلام می تواند سالانه ٧٠٠ هزارتن ال. پی.جی و میعانات گازی را گوگردزدایی کند.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام افزوده بود: با بهره برداری از هر ٢ فاز این مجتمع تولیدی، سالانه حدود یک میلیون تن محصول تولید خواهد شد و برای ٧٠٠ نفز اشتغالزایی مستقیم را به همراه خواهد داشت.

کمری ادامه داده بود: با راه اندازی این طرح و تولید اتیلن، توان تزریق به خط لوله اتیلن غرب را نیز خواهیم داشت و ١٦٠ هزار تن اتیلن مازاد به این خط تزریق خواهد شد.

 تولید پتروشیمی ایلام پارسال به ٢٨ هزار تن رسید
                        
شرکت پتروشیمی ایلام ، سال گذشته با وجود کمبود خوراک 28 هزارتن محصول را روانه بازار کرد.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام چندی پیش درباره عملکرد این مجتمع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرده بود: این مجتمع پتروشیمی در سال ٩٢ با وجود تمام چالشها توانست ٢٨ هزار تن محصول پلی اتیلن سنگین تولید کند.

جواد کمری افزود: کمبود خوراک سبب شد تا پتروشیمی ایلام پارسال با ٣٥ تا ٤٠ درصد ظرفیت خود کار کند و حدود ١٥ تن خوراک را در ساعت دریافت کرد.

وی افزود: این مجتمع، ظرفیت دریافت خوراک به میزان ٤٥ تن در هر ساعت را دارد و امید است که امسال ارسال خوراک به پتروشیمی ایلام افزایش پیدا کرده، میزان تولید نیز  افزایش یابد.

کمری گفت: محصولات پتروشیمی ایلام با هدف تامین نیاز داخل عرضه شد و پارسال علاوه بر آن، حدود هزار تن هم به کشور چین صادر شده است.

کد خبر 216858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =