حفاری شمال به سازندگان داخلی سفارش ساخت دکل می دهد

شانا _ گروه نفت: شرکت حفاری شمال درصورتی که سازندگان داخلی بتوانند دکلی با استانداردهای بین المللی در کشور بسازند به طور حتم سفارش خرید به آنها خواهد داد.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر عامل شرکت حفاری شمال بعد ظهر امروز (پنج شنبه) در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه صنعت نفت در جمع خبرنگاران با بیان این که شرط این شرکت برای خرید دکل حفاری خشکی و دریایی از سازندگان داخلی ساخت حداقل 60 درصدی این دکلها در داخل کشور است، گفت: اگر دکلهای ساخت داخل تنها 60 درصد از کیفیت نمونه خارجی را داشته باشند، این شرکت از سازنده آن حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به این که هم اکنون بسیاری از تجهیزات به کار رفته در دکلهای ساخته شده در ایران از کشورهای چین و هند تامین و از استانداردهای لازم دور است، گفت: درصورتی که سازندگان داخلی بتوانند دکلی با استانداردهای بین المللی در کشور بسازند شرکت حفاری شمال به طور حتم سفارش خرید به این سازندگان خواهد داد.

سازندگان دکل باید نگاه صادراتی داشته باشند

خادمی با بیان این که سازندگان داخلی دکل باید نگاه صادراتی داشته باشند، گفت: سازندگان نباید تنها دکل ویژه شرکتهای ملی حفاری و حفاری شمال بسازند؛ شرکتهای سازنده واقعی که خود را دکل ساز می نامند نباید تنها منتظر دو شرکت حفاری شمال و ملی حفاری برای دریافت سفارش باشند؛ شرکتی که نگاه صادراتی نداشته باشد اصولاً نمی تواند دکل با استانداردهای جهانی بسازد.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال گفت: باید کار ساخت دکل را به صنعت واگذار کنیم تا صنعتگران مجبور شوند برای طراحی و مهندسی به سراغ قطبهای علمی کشور بروند و نباید این جریان برعکس باشد و سفارش ساخت به مراکز دانشگاهی داده شود.

وی با تاکید بر این که موضوع توسعه و تامین دکلهای حفاری به دلیل تاثیر مستقیم بر توسعه یافتگی صنعت نفت و اقتصاد ملی ایران مسئله ای استراتژیک است، یادآور شد: در چنین مسئله استراتژیکی نباید تسلیم آرمان گرایی و شعارپردازی شویم چرا که هرگونه تصمیم اشتباه امروز، از سوی نسل آینده ایران قابل پذیرش نیست و اگر جریان مدعی ساخت دکل در داخل باعث کاهش توان ملی در برداشت از میادین مشترک شود یک زیان جبران ناپذیر به آینده اقتصاد ایران وارد آمده است.

خادمی با بیان این که تاکنون 20 هزار قطعه از تجهیزات مورد نیاز در دکلهای حفاری با حمایت شرکت حفاری شمال بومی سازی شده است، گفت: به عنوان مثال دریل واچ، پی ام اس، پیستون پمپ و ولو تاکنون همزمان با به کارگیری در دستگاههای حفاری این شرکت به سایر فعالان حفاری شرکت حفاری شمال فروخته شده است.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال مذاکراه برای راهبری چهار دستگاه دکل در ترکمنستان و انتقال یک دستگاه دکل حفاری به کشور تونس را از پروژه های بین المللی شرکت حفاری شمال در سال 93 اعلام کرد.

کد خبر 217012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =