خلاصه اخبار روز پایانی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت تهران

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران در چهارمین و آخرین روز برپایی همچنان شاهد استقبال کم نظیر فعالان صنعت نفت از دستاوردهای ارائه شده در این نمایشگاه است.

به گزارش شانا، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران به عنوان بزرگترین نمایشگاه حوزه صنعت نفت خاورمیانه با شعار "گسترش دیپلماسی انرژی و تقویت تولید داخلی" از صبح روز سه شنبه ١٦ اردیبهشت ماه با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی سفیران کشورها و نمایندگان رسانه های خارجی آغاز به کار کرد.
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت با حضور ٣٣ کشور و ٦٠٠ شرکت خارجی و ١٢٠٠ شرکت داخلی به مدت ٤ روز در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد.
خلاصه اهم اخبار آخرین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به این شرح است:

گاز فلرهای پالایشگاه اراک جمع آوری می شود
با اجرای یک طرح ١٠ میلیون دلاری گاز فلرهای شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند اراک جمع آوری و بازیافت می شود.
علی شیرازی زاده مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند با بیان این مطلب اظهار کرد: این طرح نخستین بار است که در بین شرکتهای پالایشی کشور اجرا خواهد شد.
شیرازی زاده گفت: با اجرای این طرح گازهای مشعل سوخت جمع آوری و پس از شیرین سازی به مصرف پالایشگاه می رسد.

تدوین وندورلیست مشترک در صنعت نفت کلید خورد
رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: خوشبختانه هم اکنون مقدمات لازم برای ایجاد وندورلیست واحد در صنعت نفت انجام شده است و امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه برسیم.
وی با تاکید بر اهمیت مهندسی ساخت به عنوان یکی از مباحث مهم در بخش ساخت داخل گفت: بسیاری از تجهیزات ساخت داخل در مقایسه با نمونه خارجی آن بهتر هستند، اما متاسفانه نحوه ارائه این محصولات به گونه ای است که جذابیت کالاهای خارجی را ندارند.
جوادی برگ برنده سازندگان خارجی را حمایت مالی آنها از پروژه ها اعلام و تصریح کرد: امیدواریم شرکتهای داخلی صنعت نفت نیز در این مسیر تقویت شوند.

تامین مالی طرح توسعه پالایشگاه آبادان امسال نهایی می شود
فاینانس ٢,٦ میلیارد یورویی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، نیمه دوم امسال نهایی می شود.
علیرضا آرمان مقدم مدیر فنی طراحی و مهندسی شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران گفت: فاینانس ٢,٦ میلیارد یورویی این طرح با کنسرسیومی متشکل از یک شرکت آسیایی و شرکت ایرانی او دی سی سی اجرا می شود.
وی گفت: اجرای این طرح در واقع احداث پالایشگاهی با ظرفیت ٢١٠ هزار بشکه در روز را در جوار پالایشگاه کنونی آبادان میسر می کند.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس: کلید توسعه صنایع پتروشیمی در بخش خصوصی است
رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به برنامه دولت برای توسعه صنعت پتروشیمی گفت: بخش خصوصی واقعی باید برای توسعه بیشتر این صنعت تقویت شود، زیرا کلید توسعه پتروشیمی در بخش خصوصی است.

حمید بورد: سرمایه گذاری ٩٢ میلیارد تومانی برای بومی سازی قطعات مورد نیاز صنعت نفت
حمید بورد، مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب با بیان این که ٩٢ میلیارد تومان اعتبار برای بومی سازی و ساخت قطعات توسط سازندگان داخلی در سال ٩٣ پیش بینی شده است، افزود: در سالهای اخیر شرکتهای داخلی سازنده ایرانی بخوبی از فرصت تحریمهای بین المللی استفاده کردند و توانمندی خود را به شرکتهای دولتی نشان دادند.
وی همچنین از تولید مته حفاری در کشور خبر داد و گفت: کار تولید مته حفاری که پیچیده است هم اکنون شروع شده که امیدواریم بازار خوبی برای سازندگان باشد.

تمام خطوط لوله منطقه تهران به CMMS مجهز می شود
حسن باقریان مدیر خطوط لوله و مخابرات منطقه تهران گفت: هم اکنون در ٧ مرکز انتقال نفت و تاسیسات که شامل ٧٠ درصد کل منطقه می شود، سیستم CMMS (برنامه ریزی خودکار تعمیرات) نصب شده و تا پایان امسال تمام مراکز و تاسیسات باقی مانده (٧ مرکز) به این سیستم تجهیز خواهند شد.

تولید پتروشیمی اصفهان افزایش می یابد
ستوده فر مدیرعامل پتروشیمی اصفهان اظهار کرد: این مجتمع پتروشیمی به دلیل مشکلات پیش آمده در زمینه تامین خوراک و نیز مشکل قضایی سهامدار، نتوانست با تمام ظرفیت اقدام به تولید کند و در سال گذشته در مجموع با حدود ٦٠ درصد ظرفیت فعالیت کرد.

افزایش اشتغال زایی با گازرسانی به مناطق آزاد فراهم می شود
گازرسانی به مناطق آزاد و صنعتی کشور باعث ایجاد ارزش افزوده می شود و اشتغالزایی در این مناطق را افزایش می دهد.
ولی الله دینی مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر فاز نخست گازرسانی به منطقه آزاد ارس که بخشی از آن در شهرستان جلفا واقع شده، به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت عملیات انتقال گاز ایران: نمایشگاه نوزدهم فرصت کشف استعدادها را فراهم می کند
رضا الماسی مدیرعامل شرکت عملیات انتقال گاز ایران با بیان این که فرصت کشف استعداد و کشف توانمندیهای کشور در راستای به خدمت گرفتن آنها در صنعت نفت در نمایشگاه نوزدهم فراهم است، گفت: شرکت عملیات انتقال گاز ایران از این ظرفیت، حداکثر استفاده را می کند.

کاهش ٣٥ درصدی مصرف بنزین در گلستان
مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه گلستان با مثبت ارزیابی کردن اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها ، تصریح کرد: در روزهای نخست اجرای این قانون، شاهد کاهش ٣٥ درصدی مصرف بنزین در این منطقه بودیم و این روند در روزهای بعد از اجرای قانون به ١٩ درصد رسید.

مذاکره با ٢٥ شرکت داخلی و خارجی در سومین روز نوزدهمین نمایشگاه نفت
عبدالرضا اسدی معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، از مذاکره با ٢٥ شرکت ایرانی و خارجی در سومین روز از نوزدهمین نمایشگاه صنعت نفت خبر داد و افزود: در روزهای نخست و دوم برگزاری نمایشگاه با ٢٢ شرکت خارجی مذاکره شد.
تصریح کرد: نمایندگان شرکت ملی نفت ایران با نمایندگان شرکت هایی از کشورهای ایتالیا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، مالزی، سوئد، چین، هند، قزاقستان و برخی از شرکت‌های ایرانی، در حاشیه برگزاری سومین روز از نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مذاکره و تبادل نظر کردند.

شرکت اتریشی هافی: فرصتهای مطلوبی برای گسترش فعالیتها در بازار نفت و گاز ایران وجود دارد
نماینده شرکت اتریشی هافی فرصتهای موجود را در بازار نفت و گاز ایران  مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ما خواهان گسترش فعالیتهای خود در این بازار هستیم.
گرهارد چبیر، مدیر تولید شرکت هافی افزود: فکر می کنم فرصتهای مطلوبی در آینده برای همکاری بیشتر فراهم شود و من نسبت به آینده خوشبین هستم.

حمایت وزارت صنعت از ساخت تجهیزات صنعت نفت در کشور
محسن صالحی نیا،معاون وزیرصنعت ،معدن و تجارت در امور صنایع با بیان این که تامین نیازهای نفت در دو گروه خلاصه می شود، اظهار کرد: یک سری فرایند روتین است که با توجه به تجربیات تهیه می شود و یک فرایند عادی است و دیگری نیاز به استفاده از تکنولوژیهای روز است که نیاز به مراوده با کشورهای صاحب تکنولوژی دارد.
معاون وزیر صنایع افزود: باید در خصوص فرایند دوم تلاشهای بیشتری انجام شود. البته به کم شدن تحریمها امیدواریم که این مشکل نیز حل شود.

شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت با دو کشور خارجی تفاهمنامه امضا کرد
شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران دو تفاهمنامه همکاری با دو شرکت از کشورهای هلند و مجارستان برای انتقال فناوری ساخت داخل امضا کرد.
این دو تفاهمنامه در زمینه تامین کالا و تجهیزات مورد نیاز بخشهای بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و همچنین ارایه خدمات مشاوره ای و مهندسی تکنولوژی است.

شرکت سی ای پی سی: ارتباط صنعت و دانشگاه کلید حل مشکل فناوری در ایران است
هوگو شیپمن، مدیرعامل شرکت سی ای پی سی آلمان گفت: استفاده نکردن ایران از تجهیزات، خدمات و دانش روز به بهره وری نفتی ایران ضربه می زند.
شیپمن با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ایران در بخش صنعت، نداشتن رابطه مستقیم با دانشگاه هاست افزود: دانشگاههای آلمان وظیفه تحقیق و توسعه در صنعت آلمان را به خوبی انجام می دهند.

شرکت ایتالیایی سیکو: بازار نفت ایران تاریخی است
ماسیمو اورینی، معاون مدیر فروش و بازرگانی شرکت ایتالیایی سیکو ( SEKO) درباره نمایشگاه امسال نفت و گاز ایران نسبت به نمایشگاه پارسال گفت: اگر بخواهم صادق باشم، امسال بازدیدکنندگان بیشتری حضور دارند و این نشانه خوبی است و به نظر می رسد که شرکتهای اروپایی اعتماد دوباره خود را به دست آورده اند و فعالیت خود را در ایران به زودی از سرخواهند گرفت.
وی افزود: بازار نفت ایران، بازار تاریخی است و ما برای سالهای بسیار زیادی به این کشور تجهیزات عرضه کرده ایم.

رونمایی از کتاب مبانی و اصول ایمنی برق، جوشکاری و برشکاری در صنعت حفاری
کتاب مبانی و اصول ایمنی برق، جوشکاری و برشکاری در صنعت حفاری در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی رونمایی شد.
کتاب مبانی و اصول ایمنی برق، جوشکاری و برشکاری در صنعت حفاری از ١٢ فصل تشکیل شده است. در این فصول درباره اصول مقدماتی و پایه الکتریسته، عوامل و شرایطی که منجر به برق گرفتگی می شود، تاثیرات فیزیولوژیکی جریان برق، حفاظت در برابر برق گرفتگی، ایمنی در موتور برقها و دستورعملهای ایمنی برای جلوگیری از خطرات برق مطالبی بیان شده است.

شرکت سودانی: شرکتهای خارجی در نمایشگاه نفت و گاز ایران به رقابت می پردازند
هانی عثمان، مهندس پشتیبانی فروش شرکت دبلیو اس ای(Well Services of Iran) با بیان این که تحریمها باعث شده بود تا از سال ٢٠٠٤ به بعد، در نمایشگاه نفت و گاز ایران شرکت نکنند، افزود: طی این ده سال فعالیتمان در ایران بسیار کمتر شده بود، اما با تعلیق نسبی تحریمها دوباره به بازار ایران امیدوار شدیم.
وی با اشاره به حضور بیشتر شرکتهای خارجی  در این دوره از نمایشگاه نفت و گاز گفت: شرکتهای خارجی برای داشتن جایگاهی بهتر در بازار ایران، به نوعی در نمایشگاه به رقابت با هم می پردازند و این نشان دهنده آینده روشن بازار انرژی ایران است.

شرکت هلندی: پیوند دوباره شرکتهای خارجی با صنعت نفت ایران در نمایشگاه نوزدهم
مدیر پروژه شرکت ای پی اس هلند امیدوار است تا این نمایشگاه، باعث پیوند دوباره شرکتهای خارجی با بازار نفت و گاز ایران شود.
کوک وان در پویل، افزود:یکی از بزرگترین مشکلات شرکتهای خارجی در فعالیت با ایران، نقل و انتقال پول است و با رفع تحریم ها و آغاز سرمایه گذاریهای خارجی، می توان طرحهای بزرگ نفت و گاز ایران را که هم اکنون به حالت تعویق درآمده اند، هرچه سریعتر به بهره برداری رساند.

انجمن اپک: قوای کشور ذهنیت خود را نسبت به سازندگان داخلی تغییر دهند
قوای سه گانه کشور باید ذهنیت خود را نسبت به سازندگان داخلی تغییر داده و بسترهای لازم را برای کارآفرینی بخش خصوصی ایجاد کنند.
محمدرضا طبیب زاده ،عضو هیات مدیره انجمن اپک (شرکتهای مهندسی و پیمانکار صنعت نفت ،گاز و پتروشیمی) با بیان این که جایگاه بخش خصوصی در یک دهه گذشته در پارس جنوبی ضعیف شده است،افزود: بخش خصوصی از وزارت نفت می خواهد که در توزیع پروژه ها رعایت اعتدال را به عمل آورد و شرایط یک دهه گذشته تکرار نشود.

پالایش و پخش برای تداوم آموزش کارشناسان خارجی آماده است
درصورتی که سیاستهای وزارت نفت مبنی بر تداوم آموزش بین المللی کارشناسان خارجی باشد، شرکت ملی پالایش و پخش آماده همکاری است.
حسن نصر اصفهانی مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: تاکنون ٨ دوره آموزشی برای کارشناسان کشور عراق از سوی این شرکت برگزار شده است که در صورت الزام، به این اقدام ادامه خواهیم داد.

کد خبر 217075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =