چین بازنده لغو تحریم‌های نفتی ایران خواهد بود

شانا _ گروه بین الملل: چند سال گذشته برای شرکتهای چینی فعال در بخشهای اقتصادی ایران سالهای خوبی بوده، زیرا صنعت نفت بزرگترین فرصتهای ممکن را در اختیارشان گذاشته است، اما احتمال می رود این شرایط تا حدودی تغییر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زمانی که با افزایش تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران شرکت‌های غربی با اعمال تحریم‌ها از ایران خارج شدند، سامر لی، جوان چینی سی و چند ساله از شانگهای در میان چینی‌هایی بود که جای خالی غربی‌ها را پر می‌کردند.

لی در جریان نمایشگاه هفته گذشته صنعت نفت ایران در تهران، رویداد عظیمی که بیش از 600 شرکت خارجی را به خود جذب کرده بود اعلام کرد که قصد دارد در ایران بماند.

درحالی که بازدیدکنندگان میان صدها غرفه نمایشگاه تهران درحال مذاکره درباره قراردادهای احتمالی بودند، لی گفت: ما به دنبال توسعه قراردادهای اقتصادی خود با ایران هستیم.

با چشم انداز احتمال پایان مسئله هسته‌ای ایران که روابط این کشور با غرب را در دهه گذشته تحت تاثیر قرار داده است، لی و دیگر هموطنانش به زودی رقبای جدیدی خواهند داشت.

مشکل بعضی شرکتهای ایرانی این است که محصولات چینی کیفیت چندانی ندارند.

یکی از مسوولان شرکت فالکون که مجوز واردات تجهیزات از آلمان، ژاپن و کره جنوبی را در اختیار دارد گفت:  با توجه به مساله کیفیت، انتظار داریم که بازار دوباره به تامین‌کنندگان سابق رو کند تا این‌که بخواهیم چینی‌ها را حفظ کنیم.

به گفته وی، در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ژاپنی‌ها و اروپایی‌ها می‌توانند به بازار ایران بازگردند.

نمایشگاه نفت امسال ایران شاهد مشارکت سه برابری شرکت‌های خارجی بوده است.

براساس این گزارش، باوجود فضای نبود اطمینان که اقتصاد ایران را فرا گرفته است و آن را به دلیل تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا روی بخشهای بانکی و انرژی از سیستم مالی بین‌المللی جدا ساخته، چشم‌انداز مثبت تری از آینده این وضعیت درحال شکل‌گیری است.

بهروز ناطقی، عضو گروه هلندی آی پی اس ( IPS) که یک شرکت خرید تجهیزات همچنان فعال در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران است، برداشته شدن تحریم‌ها چشم‌انداز اقتصادی فعالیت در ایران را تغییر خواهد داد.

به گفته وی، جذب مشتریانی که در جریان چند سال گذشته از دست  رفته‌اند، اولویت اصلی خواهد بود.

از زمان توافق موقت هسته‌ای بین ایران و کشورهای گروه 1+5 که در ماه ژانویه اجرایی شد، ایران توانسته صادرات نفت خام خود را در سطح بیش از یک میلیون  بشکه در روز نگه دارد.

این رقم همچنان کمتر از صادرات ایران در سال‌های گذشته است. زمانیکه ایران به عنوان دارنده دومین ذخایر بزرگ گازی دنیا و چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان در اواخر سال 2011 روزانه دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر می کرد.

مدیر یک شرکت غربی در پاسخ به سئوالی درباره رقابت با  پیمانکاران چینی که پس از آن‌که اختلافات هسته ای ایران و غرب این کشور را به بازاری پرریسک برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده بود به ایران پا گذاشتند، گفت: کیفیت ما حرف اصلی را می‌زند.

این مدیر نفتی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: ما میتوانیم با تماس با مشتریان قدیمی خود، سهم قابل توجهی از بازار را به دست بیاوریم.

 با این وجود لی که در شرکت بازرگانی بین‌المللی لیون که تامین‌کننده خطوط لوله برای پروژه های نفت و گاز است فعالیت می‌کند، از افزایش احتمالی رقابت در ایران چندان نگران نبود.

وی معتقد است اگر تحریم ها از فعالیت در ایران برداشته شوند، فعالیت در این کشور حتی آسان تر می شود.

براساس این گزارش، تنها شرکت‌های ایرانی نیستند که برخی محصولات چینی را زیر سئوال برده‌اند، دولت ایران نیز از وضعیت راضی نیست.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هفته گذشته قرارداد دو میلیارد و 500 هزار دلاری با شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) را به دلیل آن‌چه ناتوانی این شرکت در اجرای تعهدات خود اعلام کرد لغو کرد.

این درحالی است که با توجه به حجم پروژه‌های نظیر پارس جنوبی (بزرگترین میدان گازی جهان)، این تصمیم به عنوان دعوت نامه‌ای برای شرکتهای دیگر به حساب می‌آید.

کد خبر 217213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =