بهره برداری از طرح مروارید خلیج فارس در نیمه نخست امسال

شانا_ گروه نفت: رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد: طرح بزرگ مروارید خلیج فارس تا اواخر تابستان امسال نهایی می شود و به بهره برداری می رسد.

حمیدرضا کاتوزیان در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این مطلب افزود: طرح مروارید خلیج فارس، طرح بسیار استراتژیکی است که با هدف شناسایی منابع هیدروکربوری خلیج فارس و دریای عمان در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد.

وی با اشاره به پیشرفت بیش از 70 درصدی این طرح گفت: با پایان یافتن این طرح، جهت گیریهای آتی شرکت ملی نفت ایران در اکتشاف و استخراج منابع هیدروکربوری مشخص می شود و می توان از این نتایج در حوزه اقتصادی و حتی سیاسی بهره برداری مطلوبی کرد. 

کاتوزیان با بیان این که محققان و موسسات تحقیقاتی خارجی در طرح مروارید خلیج فارس همکاری دارند، ادامه داد: فرآیند کار در این طرح، فرآیندی علمی و دقیق است و برآنیم این روش را برای شناسایی منابع هیدروکربوری در لرستان و مناطق شمالی کشور نیز به کار گیریم.

به گفته وی، با شناسایی منابع هیدروکربوری در نقاط مختلف کشور، امکان ترسیم تدریجی تصویری جامع از منابع هیدروکربوری موجود فراهم می شود.

گفتنی است: طرح مروارید خلیج فارس، بزرگترین طرح پژوهشی کشور است که از نظر وسعت، ابعاد مطالعه و اهمیت منطقه در دنیا کم نظیر است و نماد بارز خودباوری در صنعت نفت  ایران محسوب می شود. هدف از اجرای این طرح، تولید و یکپارچه سازی اطلاعات زمین شناسی، ژئوفیزیک، پتروفیزیک و تهیه مدل سه بعدی تولید، مهاجرت و انباشت هیدروکربن با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته دنیا به منظور شناسایی و کشف ساختارها و مخازن بالقوه نفت و گاز است و در نهایت می تواند موجبات رونق اقتصادی کشور را فراهم آورد.

 

کد خبر 217379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =