آغاز مذاکرات کارکنان و کارفرمایان نفتی نروژ بر سر دستمزد

شانا _ گروه بین‌الملل: همزمان با افزایش احتمال اعتصاب کارکنان سکوهای نفتی نروژ به دلیل شکست گفتگوها با کارفرمایان،‌ کارکنان خدماتی صنعت نفت این کشور گفتگوهای سه روزه خود را با شرکتهای نفتی آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کارکنان خدماتی صنعت نفت نروژ سه‌شنبه (23 اردیبهشت ماه 93) گفتگوهای خود را با شرکتهای نفتی در خصوص افزایش دستمزدها  آغاز کردند.

بر اساس این گزارش، در صورتی که کارکنان شرکتهای نفتی از جمله شلومبرگر، هالیبرتون،‌ اکر سولوشنز و بیکر هیوز تا پنجشنبه این هفته به توافق با کارفرمایان دست نیابند، یک میانجی دولتی وارد مذاکرات می‌شود که در صورت ناکامی وی در به توافق رساندن کارکنان و کارفرمایان، احتمال بروز اعتصاب کارگری وجود دارد.

اعتصاب 16 روزه کارکنان سکوهای نفتی نروژ، دو سال پیش، موجب کاهش 13 درصدی تولید نفت این کشور شد و در نهایت نیز با مداخله دولت و تحمیل یک توافقنامه به کارکنان و کارفرمایان این اعتصاب پایان یافت. این در حالی است که در آن زمان، کارکنان خدماتی صنعت نفت توانستند با کارفرمایان به توافق برسند و در اعتصاب شرکت نکردند.

شرکتهای نفتی حاضر در نروژ که بودجه مصرفی سال جاری میلادی خود را به شدت کاهش داده‌اند می‌گویند رشد سریع دستمزدها در یک دهه گذشته بازار نروژ را غیررقابتی کرده است و هم‌اکنون اتحادیه‌های کارگری باید خویشتنداری به خرج دهند.

این در حالی است که اتحادیه کارگری «اینداسری انرژی» که نمایندگی 6700 کارگر را به عهده دارد در بیانیه‌های خود تهدید کرده است که اگر گفتگوها با کارفرمایان به توافق نینجامد، این منازعه به میانجی دولتی ارجاع می‌شود و احتمال بروز اعتصابات کارگری وجود دارد.

هیچ یک از طرفها خواستهای خود را به طور مشخص بیان نکرده‌اند اما گفته‌اند که گفتگوها شامل بحث بر سر حقوق، اضافه کاری و سایر مزایا می‌شود.

اینداسری انرژی که بزرگترین اتحادیه کارگران حوزه انرژی نروژ است، هفته قبل توانست در خصوص دستمزد کارکنان سکوهای نفتی به توافق دست یابد اما دو اتحادیه کوچکتر «سیف» و «لدرن» خواهان دریافت امتیازات بیشتری هستند.
کد خبر 217440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =