مشارکت بخش خصوصی در خاموش کردن مشعل گازهای همراه نفت

شانا_ گروه نفت: شرکت ملی نفت ایران بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۳ اجازه دارد نسبت به برگزاری مزایده برای فروش گازهای همراه میدانهای نفتی اقدام کند.

به گزارش شانا، بر اساس اعلام معاونت بررسی و امکانسنجی اقتصادی و مالی طرح های برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، بکارگیری تبصره الحاقی ۲۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، سبب تشویق بخش خصوصی برای مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه های جمع آوری گازهای همراه نفت (که با قیمت پایه یک سوم قیمت گاز طبیعی تصفیه شده تحویلی به صنایع، درنظر گرفته شده) می شود.

همچنین با توجه به غنی بودن گازهای همراه نفت و وجود ترکیبهای اتان، پروپان، بوتان و مایعات گازی در آن، قیمت این ترکیبها توسط شرکت ملی نفت ایران و بر اساس روال موجود در زمینه قیمت گذاری خوراک تحویلی به پتروشیمی ها انجام می شود.

طبق تبصره الحاقی ۲۸ قانون بودجه ضمن آنکه درآمد حاصل از فروش گازهای تصفیه شده باید در پروژه های زیست محیطی هزینه شود، با جمع آوری گازهای همراه نفت نیز می تواند از آلودگی زیست محیطی ناشی از سوزاندن این گازها جلوگیری کرد.

با توجه به جنبه های زیست محیطی و عدم سوزاندن ترکیبهای غنی گازهای همراه نفت در اثر اجرای تبصره الحاقی ۲۸ قانون بودجه، درآمد حاصل از فروش آن جزء اندوخته سرمایه ای شرکت ملی نفت ایران خواهد بود، لذا این تبصره با هدف اجرای سیاست توسعه پایدار در شرکت ملی نفت ایران می تواند مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 217544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =