«سی ان جی» جایگزین بنزین تولیدی 3 پالایشگاه شد

شانا_ گروه پالایش و پخش: طرح جایگزینی سی ان جی با بخشی از بنزین مصرفی در کشور که هم اکنون به 21 میلیون لیتر در روز رسیده است، از مهمترین اقدامهای دولت در سال های 76 تا 84 محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با حضور در برنامه ویژه شبکه یک سیما با عنوان نمایشگاه نوزدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، اظهار کرد: اگر مصرف سی ان جی با بخشی از مصرف بی رویه بنزین جایگزین نمی شد، هم اکنون معادل تولید 3 پالایشگاه کشور کمبود بنزین داشتیم.

عباس کاظمی با بیان اینکه هم اکنون معادل تولید سه پالایشگاه کشور سی ان جی مصرف می شود، افزود: قرار است امسال ظرفیت سی ان جی در سبد سوختی کشور 3 تا 4 میلیون مترمکعب اضافه شود.

به گفته وی این میزان می تواند بخشی از کمبود بنزین را جبران کند.

وی همچنین تصریح کرد: کمک و همکاری های وزارت نفت در خارج کردن خودروی پر مصرف پیکان از چرخه تولید، همچنین تولید خودرو با پایه گازسوز از برنامه های مهم دولت در سال های 76 تا 84 بوده است.

کاظمی افزود: وزارت نفت در آن زمان از ساخت و تولید خودروهای استاندارد و گازسوز به میزان 200 میلیون دلار حمایت مالی کرد.

افزایش واردات بنزین هزینه اضافی برای کشور ندارد

کاظمی با اشاره به صرفه اقتصادی افزایش واردات بنزین در کشور، افزود: بخشی از محصول پتروشیمی ها به عنوان اکتان افزا برای امتزاج با تولید پالایشگاه ها به منظور تولید نهایی بنزین خریداری می شد که این اتفاق در زمان تحریم های بین المللی علیه ایران کلید خورد.

به گفته وی در زمان تحریم، سه پتروشیمی کشور موظف شدند تا بخشی از تولید خود را به عنوان ریفرمیت یا اکتان افزا برای امتزاج با بنزین داخلی و تامین کسری مصرف در اختیار وزارت نفت قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون دیگر نیازی به تولید این محصول در مجتمع های پتزوشیمی نیست، گفت: این واحدها می توانند به تولید محصولات صادراتی خود مبادرت ورزند.

کاظمی تصریح کرد: البته به علت دخالت در حلقه محصولات پتروشیمی و جلوگیری بخشی از صادرات آنها در سال های تحریم، وزارت نفت پول بیشتری (نسبت به واردات بنزین) به پتروشیمی ها پرداخت کرده است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تصریح کرد: قرار است همین منابع مالی صرف افزایش واردات بنزین با کیفیت یورو 4 از خارج کشور شود و در این زمینه هیچ هزینه اضافه ای بر کشور تحمیل نمی شود.

افزایش صادرات گازوئیل و مازوت به 10 میلیارد لیتر

کاظمی از صادرات 10 میلیارد لیتر گازوئیل و مازوت برای نخستین بار در پایان سال 93 خبر داد و گفت: با مدیریت تخصیص سوخت در نیروگاه ها و افزایش تولید گاز کشور تا پایان امسال می توان به رقم صادرات دست یافت.

وی گفت: قرار است امسال بیشتر سوخت نیروگاه ها از گاز تامین شود که به لحاظ زیست محیطی و افزایش حجم صادرات کشور، مطلوبتر است.

به گفته این مقام مسئول این رویکرد برای تداوم اهداف اقتصاد مقاومتی و جذب ارز بیشتر برای کشور در دستور کار وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش قرار گرفته است.

کد خبر 217551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =