ضرورت تشکیل نهاد رگلاتوری برای تسهیل روابط پتروشیمی ها

شانا _ گروه پتروشیمی: تشکیل نهادی به عنوان تنظیم کننده روابط میان مجتمع های پتروشیمی می تواند روند تامین خوراک و تولید را تسهیل کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران با توجه به روند رو به رشد خود نیازمند نهادی است تا روند تامین خوراک و نیز روابط میان مجتمع های پتروشیمی را تنظیم کند.

عباس شعری مقدم افزود: این نهاد افزون بر موارد یاد شده می تواند در نحوه و میزان عرضه محصولات به بازار از سوی پتروشیمی ها نیز نقش آفرین باشد.

وی ادامه داد: با همکاری و تعامل تمام مجتمع های پتروشیمی می توان این نهاد را با یک ساز و کار منسجم و کارآمد تشکیل داده و انسجام و یکپارچگی را در صنعت پتروشیمی ایران رقم زد.

به گزارش شانا،تا پیش از خصوصی‌سازی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، همه این واحدها عملا تحت مدیریت واحد دولت و در یک زنجیره ارزش فعالیت می‌کردند. خصوصی‌سازی شتابزده و بدون در نظر گرفتن مفهوم حیاتی زنجیره ارزش باعث جدا شدن حلقه‌های این زنجیره شد. یعنی عملا فعالیت یک واحد فارغ از فعالیت واحدهای دیگر مرتبط تعریف شد.

با وجود این که در بعضی کشورهای جهان این حلقه‌ها به صورت جداگانه نیز فعالیت می‌کنند اما قوانین و مقررات و پشتوانه‌های حقوقی بسیار سخت و جدی روابط این واحدها با یکدیگر را تنظیم می‌کند. برای تنظیم این روابط و مقررات به جز قوانین حقوقی دقیق، یک نهاد تنظیم کننده ارتباطات در اغلب کشورهای مهم فعال در حوزه نفت و گاز و به طور کلی انرژی تعریف شده است.

کد خبر 217613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =