جلوگیری از سوزاندن بیش از یک میلیون بشکه نفت در شرکت کارون

شانا _ گروه نفت: از سوزانده شدن بیش از یک میلیون بشکه نفت در شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون با استفاده از تجهیزات فرآورش سیار نفت از سال 1379 تاکنون جلوگیری شد.

به گزارش شانا، بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون گفت: این شرکت از سال 1379 تاکنون با استفاده از تجهیزات فرآورش سیار ( MOTو MOS) افزون  بر سود و صرفه اقتصادی به مبلغ بیش از 100میلیون دلار، از سوزانده شدن بیش از یک میلیون بشکه نفت نیز جلوگیری کرده است.
محسن دهانزاده یادآور شد: شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون نسبت به 5 شرکت بهره بردار مناطق نفت خیزجنوب در سال 1392 با وجود  تولید 32 درصد از گاز همراه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، تنها 8.5 درصد از گازسوزی این منطقه را به خود اختصاص داده است.

بر پایه این گزارش، هدف از بکارگیری دستگاه فرآورش سیار نفت، جلوگیری از آلودگی محیط زیست ناشی از سوزاندن نفت آلوده چاه ها هنگام تمیزسازی و راه اندازی آنها بعد از عملیات اسید کاری است.

برای تمیزسازی چاه ها پس از عملیات حفاری، تعمیر و ترمیم، نفت تولیدی در گودال سوخت سوزانده می شد تا شرایط مناسب برای انتقال نفت به واحدهای بهره بردار مهیا شود که این سوزاندن نفت افزون بر زیان های اقتصادی، آلودگی زیست محیطی را نیز به دنبال داشت؛ این در حالی است که هم اکنون با استفاده از دستگاه های فرآورش سیار نفت، نفت تولیدی به جای سوزانده شدن فرآورش و به کارخانه های بهره برداری منتقل می شود.

دستگاه فرآورش سیار نفت ( Mobile Oil Treating) شامل یک واحد فرآورش، یک واحد نمکزدایی، واحد مولد برق و واحد اتاق کنترل و سرویس های راه انداز است که بر روی چهار دستگاه تریلر جا به جا می شود و سیستم آن به گونه ای است که بعد از نصب ورودی و خروجی آن به چاه و خطوط لوله تولیدی نفت وارد مخزن شن زدا (Desander) شده و در همین مسیر مواد ضد خوردگی، تعلیق شکن و سود سوز آور به آن تزریق شده تا ادامه عملیات انجام شود.

شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون به عنوان بزرگترین شرکت تابعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تولید و فرآورش روزانه بیش از 1 میلیون بشکه نفت و 700 میلیون فوت مکعب گاز تامین کننده 30 درصد از کل نفت تولیدی مناطق نفت خیز جنوب است .

این شرکت، تولید و راهبری 620 حلقه چاه از میادین نفتی اهواز، آبتیمور، منصوری، آزادگان، رامین و دارخوین را بر عهده دارد که فرآورش نفت و گاز تولیدی این میادین در 7 واحد بهره برداری و 7 واحد نمکزدایی، 10 ایستگاه تقویت فشار گاز (آسماری و بنگستان )، 3 کارخانه گاز و گاز مایع و 1 واحد شیرین سازی انجام می شود.

کد خبر 217684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =