100 میلیون لیتر بنزین با اجرای کامل طرح کهاب به چرخه مصرف بازمی گردد

شانا_ گروه پالایش و پخش: اجرای طرح کهاب که از سال 1387 در شرکت ملی پخش فرآورده های ایران کلید خورد، هم اکنون پس از چندسال توقف شتاب گرفته و براساس برنامه پیش بینی می شود تا پایان سال 95 سالانه 100 میلیون لیتر بنزین از بخار آن استحصال شود.

به گزارش خبرنگار شانا اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) از سال گذشته در شرکت ملی پالایش و پخش شدت گرفت و توانست در چند ماه نتایج مثبتی را بر جای بگذارد.

اجرای مرحله دوم طرح کهاب در جایگاه های شرکتی شامل جمع آوری بخار بنزین از باک خودرو به مخزن زیرزمینی جایگاه، ساخت داخلی تجهیزات مرحله دوم طرح و ساخت سیستم vru، همچنین طراحی و نصب سیستم بازیافت بخار بنزین (vru) در انبارهای نفت کلانشهرها و اجرای آزمایشی vapor saver برای بازیافت بخار بنزین در جایگاه های کشور، از مهمترین اولویت های اجرای طرح کهاب در سال جاری است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور چندی پیش، درباره برنامه امسال این شرکت در اجرا و اولویت قرار دادن طرح کهاب گفته بود: هم اکنون سیستم ویپر سیور به صورت پایلوت در دو جایگاه کشور اجرا شده است و با نصب این سیستم دیگر نیازی به انتقال بخار بنزین جایگاه توسط نفتکش به انبار نخواهد بود و بخار بنزین در خود جایگاه بازیافت می شود.

همچنین مسئول طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نبر در این باره گفت: با اجرای کامل طرح کهاب در همه جایگاههای کشور، روزانه ٣٠٠ هزار لیتر و در مجموع سالانه یکصد میلیون لیتر بخار بنزین استحصال و از ورود آن به محیط زیست جلوگیری خواهد شد.

اقدام های مهم انجام شده در اجرای «کهاب»

مهم ترین اقدام های انجام شده طرح کهاب که اغلب آن در سال گذشته به نتیجه رسیده، شامل موارد زیر می شود:

1- شناسایی مکان های انتشار بخار بنزین در جایگاه های سوختگیری؛ انبارهای نفت و تانکرهای حمل سوخت و تدوین دستورعمل کنترل و کاهش بخار بنزین (STAG 1)

2- اجرای STAGE 1 در کل 3400 جایگاه سوختگیری برای جلوگیری از خروج بخار بنزین مخازن جایگاه و هدایت آن به تانکرهای حمل سوخت

3- اجرای آزمایشی STAGE 2 به دو شیوه متفاوت برای جلوگیری از انتشار بخار بنزین خودروها در زمان سوختگیری

4- تجهیز 2700 تانکر حمل سوخت به امکانات برگشت و انتقال بخار بنزین

5- تجهیز بازوهای بارگیری موجود به امکانات انتقال بخار بنزین به سیستم VRU

6- طراحی و نصب آزمایشی سیستم بازیافت بخار بنزین VRU به سه شیوه غشایی، تبریدی و کربن فعال در انبارهای نفت کرج، تهران و بندرعباس

7- ساخت داخل تجهیزات STAGE 1 مورد نیاز جایگاه های سوختگیری

8- بررسی اثربخشی اجرای STAGE 1&2 و کنترل منظم چک لیست های مربوطه

اهم برنامه های امسال طرح کهاب که به بیان مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور عنوان شد، تقریبا 40 درصد از اجرای کامل طرح کهاب را در بر می گیرد.

بر همین اساس مابقی اقدام ها و برنامه های آتی طرح کهاب برای دستیابی به نتیجه واقعی و کامل این طرح شامل اجرای STAGE 2 در مابقی جایگاه های سوختگیری، طراحی و نصب سیستم بازیافت بخار بنزین VRU در انبارهای نفت کلانشهرها، اجرای آزمایشی ویپر سیور (VAPOR SAVER) در سایر جایگاه های با حجم فروش بالا و اخذ تائیدیه سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر رعایت حد مجاز انتشار بخار بنزین از جایگاه های سوختگیری و انبارهای نفت مطابق با استاندار می شود.

فرهاد عبداله پور به عنوان مسئول اجرای طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از دریافت گواهینامه سازمان محیط زیست و بازیافت سالانه 100 میلیون لیتر بنزین از بخارات بنزین را از مهمترین و واقعیترین نتایج اجرای این طرح ملی در کشور نام برد.

استحصال 100 میلیون لیتر بنزین با اجرای طرح کهاب

وی گفت: محاسبات نمایانگر آن است که با مصرف 22 میلیارد لیتر بنزین (در سال 1386)، مقدار بخاری که تولید شده است، حاوی 100 میلیون لیتر بنزین با ارزش در حدود 520 میلیارد ریال بوده است.

عبداله پور افزود: اگر میانگین مصرف بنزین روزانه کشور را 65 میلیون لیتر در نظر بگیریم، با توجه به سه بار تولید بخار در طی مراحل بارگیری، دریافت و توزیع بنزین، حجم زیادی بخار بنزین در یک روز به هوا می رود.

به گفته وی طبق بررسی های انجام شده از 1000 لیتر بخار اشباع بنزین 1.5 لیتر مایع شبه بنزین بدست می آید که مایع بدست آمده از این میزان بخار، حدود 300 هزار لیتر در روز و 100 میلیون لیتر در سال است که دوباره به چرخه مصرف برگردانده می شود.

کد خبر 217688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =