پتانسیل بالای ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی خاورمیانه

شانا_ گروه نفت: عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به موقعیت ژئوپلتیکی ویژه ایران و حضور کشورمان در بین مصرف کنندگان عمده انرژی گفت: ایران می تواند به هاب بزرگ انرژی در منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار شانا، عباس ملکی صبح امروز (29 اردیبهشت ماه) در نشستی خبری که برای تشریح برنامه های همایش انرژی غرب آسیا برگزار شد، با بیان این که یک سوم هزینه های تولید هر کالا مربوط به بخش انرژی است، گفت: بنابراین انجام فعالیت اقتصادی و تولید کالا بدون نیاز به انرژی امکان پذیر نخواهد بود.

معاون پژوهش های روابط بین المللی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بیشتر ذخایر هیدروکربوری و انرژی های فسیلی جهان در کشورهای جهان سوم متمرکز شده است، ادامه داد: ایران هم اکنون با دراختیار داشتن حدود 150 میلیارد بشکه ذخایر نفت درجا و حدود 100 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی اثبات شده متعارف، در مجموع به عنوان نخستین و بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری در جهان مطرح است.

ملکی تصریح کرد: این درحالی است که از نظر تولید و صادرات نفت و گاز، آنطور که باید از ظرفیتهای کشورمان استفاده نمی شود.

احیای جایگاه صنعت نفت ایران در بازارهای بین المللی به واسطه تحولات جهانی  

دبیر علمی همایش انرژی غرب آسیا با اشاره به تحولات اخیر جهانی گفت: انتقال تدریجی بازارهای نفت خام و گاز جهان از آمریکای شمالی و اروپا به سمت آسیا، نزدیک شدن نقاط مصرف کننده و تولیدکننده انرژی به یکدیگر و در نهایت تحولات مربوط به بهار عربی، بار دیگر منابع انرژی ایران به ویژه نفت را در مرکز توجه جهانیان قرار داده است.

ملکی با اشاره به دسترسی ایران به چین و هند به عنوان مصرف کنندگان بزرگ انرژی در جهان و نرخ رشد بالای مصرف انرژی در کشورهای عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و احتمالا در آینده ای نزدیک افغانستان، اظهار داشت: تمام این کشورها در نزدیکی ایران قرار دارند و فرصت مناسبی را برای تبدیل شدن کشورمان به هاب بزرگ انرژی در منطقه فراهم کرده اند.    

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: 60 درصد ذخایر نفتی اثبات شده در جهان و 25 درصد ذخایر گازی اثبات شده جهان در خلیج فارس قرار دارد و از سوی دیگر، 4 درصد ذخایر نفتی اثبات شده جهان و 7 درصد ذخایر گازی اثبات شده دنیا نیز در دریای خزر موجود است. 

مزیتهای رقابتی صنعت نفت؛ از ذخایر هیدروکربوری تا موقعیت ژئوپلیتک  

دبیر علمی همایش انرژی غرب آسیا یادآور شد: بی شک موقعیت ژئوپلتیک ایران، دسترسی به آبهای خلیج فارس و خزر، همسایگی و نزدیکی به بزرگترین مصرف کنندگان انرژی دنیا و مهمتر از همه برخورداری از ذخایر هیدروکربوری فراوان و نیروی انسانی متخصص، مزیتهای رقابتی بسیاری را برای کشورمان ایجاد کرده است.

ملکی همچنین اشاره ای به دسترسی ها و قابلیت های ایران برای صادرات گاز به اروپا از طریق عراق یا ترکیه داشت و گفت: بنابراین مشخص است ایران پتانسیل فراوانی برای تبدیل شدن به هاب بزرگ انرژی در منطقه دارد و امید است برپایی همایش "انرژی غرب آسیا" راهی برای ورود بیشتر به این عرصه و استفاده بهتر از این موقعیت ها باشد.

وی با بیان اینکه در همایش انرژی غرب آسیا که 24 و 25 خردادماه امسال برگزار می شود، شرکت کنندگان بسیاری از کشورهای آسیایی و دیگر کشورهای جهان حضور می یابند، تصریح کرد: در این همایش برای سخنرانی 28 سخنران برنامه ریزی شده است که استادانی از دانشگاه فرانسیسکو و دانشگاه برلین و کارشناسان ارشدی از اروپا، واشنگتن و آکادمی علوم اجتماعی چین از جمله این سخنرانان هستند.

کد خبر 217726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =