آماک، بزرگترین طرح زیست محیطی کشور در حوزه نفت و گاز  است

اهواز _ شانا _ گروه نفت: طرح جمع آوری گازهای همراه نفت لایه بنگستان میدانهای آب تیمور، منصوری، مارون، اهواز و کوپال، موسوم به آماک (AMAK)، در زمان حاضر بزرگترین طرح زیست محیطی کشور در حوزه نفت و گاز محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز گفت: واژه آماک مجموعه ای از حرف نخست میدانهای نفتی مورد اشاره است که نخستین ایستگاه جمع آوری گاز آن در بهمن ماه سال ١٣٨٣ راه اندازی و در مدار عملیات قرار گرفت.

رامین حاتمی افزود: با توجه به این که گازهای همراه نفت لایه بنگستان حاوی حدود دو و نیم  درصد سولفید هیدروژن هستند و سوزاندن این گازها باعث انتشار ترکیبات مضر  و تخریب محیط زیست می شود، جمع آوری آنها امری اجتناب ناپذیر بود.

وی اظهار کرد: آماک نخستین طرح تمام مکانیزه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و یکی از پیچیده ترین پروژه های صنعت نفت است که با اتکا به توانمندیهای متخصصان داخلی طراحی و اجرای  آن از خردادماه سال ١٣٧٩ در اهواز  کلید خورد. 

حاتمی در تشریح فرآیند این طرح توضیح داد: با توجه به این که گازهای همراه نفت لایه بنگستان به سبب دارا بودن گاز هیدروژن سولفوره قابل استفاده نیستند و در مشعلهای واحدهای بهره برداری سوزانده می شد در چارچوب طرح آماک در کنار هر یک از ایستگاههای بهره برداری یک ایستگاه تقویت فشار برای گازهای همراه احداث شدتا گازها را پس از جمع آوری، تراکم و نم‏ زدایی از طریق شبکه خطوط لوله به پالایشگاه شیرین سازی پروژه، انتقال دهد تا به گاز شیرین بدل شود.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تاکید بر پیشگیری از انتشار آلاینده های زیست محیطی از طریق جمع آوری گازهای ترش و تبدیل این گازها به گاز شیرین غنی برای استفاده‏ های صنعتی، تجاری و خانگی به عنوان اهداف اجرای طرح آماک، گفت: خوشبختانه تاکنون بیش از ٩٠ درصد اهداف طرح محقق شده که حجم زیادی از آن به صورت گاز مایع استحصال و در اختیار شرکت ملی گاز ایران و مجتمع پتروشیمی بندر امام قرار می گیرد. وی با بیان این که کشور ما دارنده بزرگترین ذخائر گاز طبیعی در جهان است، افزود: باتوجه به مصرف روز افزون گاز به عنوان حامل انرژی در بخشهای مختلف صنعتی، تجاری و خانگی، تصفیه گازهای ترش و استفاده از آنها دارای اهمیت بسیار بالایی است.  

حاتمی درباره اجرای طرح جلوگیری از سوزندان گازهای همراه نفت ( No Flaring)، اظهار کرد: استخراج و فرآورش نفت خام در همه نقاط نفتخیز جهان به دلیل اجتناب ناپذیر بودن انتشار و تصاعد گازهای همراه و همچنین آلودگیهای ناشی از عملیات حفاری، فرآورش و تفکیک، دارای عوارض زیست محیطی است، با این وجود، امروزه متناسب با پیشرفتهای حاصله در زمینه ارتقای کیفیت حفاری و تاسیسات فرآورش نفت و گاز، تحولات چشم افسایی در زمینه کاهش عوارض زیست محیطی اجرای طرحهای مرتبط با صنعت نفت و بهره برداری از مخازن هیدروکربوری حاصل شده است.به نحوی که حجم آلودگیهای ناشی از تولید نفت خام به میزان غیرقابل تصوری کاهش یافته و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان قطب انرژی و بزرگترین بخش بالا دستی صنعت نفت کشور، رعایت الزامات زیست محیطی را در اولویت فعالیتهای عملیاتی خود قرار داده است.

وی گفت: این شرکت باهدف کاهش سوختن گاز، تامین بخشی از گازهای مورد نیاز را برای تزریق در میدانهای نفتی و همچنین حفظ محیط زیست، طرح جلوگیری از سوزاندن گاز های همراه نفت یا No Flaring در دست اجرا دارد که تاکنون بخشی از آنها به مرحله بهره برداری رسیده است.

حاتمی افزود: پروژه های تعریف شده در این طرح شامل جمع آوری، انتقال و تزریق گازهای همراه بنگستان، لب سفید، قلعه نار، هفتکل و هفت شهیدان، نرگسی، بینک و  رامشیر در گستره عملیاتی این شرکت است.

کد خبر 217751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =