اژدهای زرد در ایران می ماند

چینی ها هرچند که از برخی طرحهای نفتی ایران کنار گذاشته شدند اما سرانجام به تامین اعتبار طرحهای پتروشیمی ایران تن دادند.صنعت پتروشیمی ایران در یک دهه گذشته با سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی توانسته است به جایگاهی مطلوب در بازارهای بین المللی دست یابد و امروز نقش پررنگی در بازارهای متنوع پتروشیمی جهان ایفا می کند.

 در چند سال گذشته سرمایه گذاران خارجی زیادی به حضور درطرحهای پتروشیمی ایران علاقه نشان دادند و چینی ها بیش از دیگران شیفته حضوردر کشورمان بوده اند.

 مردم چین خود را از نسل اژدها تلقی می کنند.   این حیوان در چین، نماد جهان طبیعی، دگرگونی و سازگاری است و همین ویژگی باعث شده است مردمانی از نسل اژدها سازگاری زیادی با رویدادهای جهان اطراف خود داشته باشند.

ایران و چین در دولت قبل توافق کردند  به ازای هر یک دلار پول نفت ایران که در بانکهای چین ذخیره می‌شود، بانکهای این کشور آسیایی معادل سه دلار فاینانس برای پروژه‌های مختلف عمرانی و صنعتی ایران با اولویت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی اختصاص دهند.

در مورد شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیزمقرر شد با معرفی 20 طرح نیمه تمام و یا در دست ساخت طبق توافق  از فاینانس چینی ها بهره مند شود، اما به دلیل تحریمهای غرب و کارشکنی هایی، هنوز تفاهمنامه ایران و چین به طور کامل اجرایی نشده است.

وزارت نفت  پارسال اعلام کرد که فاینانس چین برای توسعه صنعت پتروشیمی یک تفاهم کلی است و بابت وجوهی است که ایران در آن کشور دارد و بر اساس آن توافق شده که چینی ها در صنعت پتروشیمی ایران مشارکت کنند، بنابراین هنوز توافق اجرایی صورت نگرفته که منتفی شود.

اما این روزها 6 طرح پتروشیمی از سوی چینی ها تامین اعتبار شد که نشان داد چین تمایل دارد همچنان در صنعت نفت ایران حضور داشته باشد.

در این میان باید این نکته را درنظر گرفت که با وجود جذاب بودن صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاران افزون بر بد قولی های سرمایه گذاران خارجی بویژه چینی ها متاسفانه سرمایه گذاران داخلی نیز با چالشهای زیادی مواجه هستند و وجود قوانین دست و پاگیر  بویژه در نظام بانکی کشور مانع حضور فعال در سرمایه گذاری در طرحهای پتروشیمی شده است.

کارشناسان انرژی براین اعتقاد هستند که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم باید بانکهای ایرانی مشارکت فعالتری در توسعه صنعت پتروشیمی داشته باشند و مشارکت بیشتر بانکها در طرحهای توسعه ای پتروشیمی افزون بر سود آور بودن مسیر توسعه کشور را هموارتر می کند.

از سوی دیگر سرمایه گذاران چینی نیز که بارها در پروژه های صنعت نفت مانند میدان نفتی آزادگان و یا فاز 11 پارس جنوبی بد قولی کرده  و کنار گذاشته شده اند باید به تعهد های خود با مسئولیت پذیری بیشتری عمل کنند.

اکنون همزمان با کمرنگ شدن تحریمها علیه صنعت پتروشیمی و به وجود آمدن فضای جدید در عرصه سیاست خارجی کشور یک بار دیگر سرمایه گذاران ایرانی و خارجی درحال ورود به این صنعت ارزش آفرین هستند و باید بیش از پیش زمینه را برای حضور سرمایه گذاران فراهم کرد.

این روزها خبر گشایش فاینانس چینی ها و افزایش همکاری بانکهای داخلی برای سرمایه گذاری در طرحهای توسعه ای صنعت پتروشیمی در صدر اخبار صنعت پتروشیمی ایران قرار گرفته است و چینی های بدقول سرانجام راضی شدند بخشی از تعهد های خود را بپردازند و چند مجتمع پتروشیمی از این پس می توانند با منابع مالی جدید مسیر احداث خود را با شتاب بهتری بپیمایند.

گزارشهای رسمی اعلام شده حاکی از آن است که اعتبار احداث 6 طرح توسعه پتروشیمی به شکل فاینانس از سوی چین تامین شده است که این تامین اعتبار، در حال بررسی از سوی بانک مرکزی برای باز شدن ال سی است و بزودی مراحل پرداخت آن انجام خواهد شد.

مجتمعهای پتروشیمی بوشهر، لردگان، هنگام و گچساران، صدف و سبلان مجتمعهایی هستند که اعتبار ساخت آنها از طریق فاینانس چین تامین می شود   و این شرکتها می توانند از منابع مالی جدید بهره مند  شوند.

کارشتاسان انرژی اعتقاد دارند که خوشبختانه پیشرفت طرحهای توسعه ای ملموس تر از گذشته شده و تحرک و نشاط به صنعت پتروشیمی بازگشته است و تزریق منابع مالی جدید تحرک خوبی را به وجود آورده است.

سید فواد نبوی

کد خبر 217774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =