سکوی تولید فاز 16 پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شد

شانا _ گروه نفت: سکوی 2800 تنی فاز 16 پارس جنوبی شب گذشته در موقعیت خود در خلیج فارس نصب شد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته عملیات جوشکاری سکوی فاز 16 پارس جنوبی روی جکت این فاز تا روز شنبه (سوم خرداد) ادامه خواهد داشت.

پس از انجام مراحل موفقیت آمیز ساخت و اجرای سکوی دریایی فاز 16 میدان مشترک پارس جنوبی، این سازه فراساحلی اخیرا طی مراسمی از یارد صنعتی شرکت ایزوایکو روی شناور ویژه حمل بارگیری و به سوی موقعیت چاههای این بخش از میدان مشترک در آبهای خلیج فارس که در فاصله 115 کیلومتری ساحل عسلویه قرار دارد منتقل شد و شرکت تاسیسات دریایی مراحل نصب این سازه را انجام داد.

مطابق برنامه ریزیهای انجام شده، عملیات مربوط به تکمیل و راه اندازی این سازه فوق سنگین روی جکت نصب شده به زودی انجام خواهد شد.

براساس طراحیهای صورت گرفته،‌ تولید و فراورش اولیه گاز ترش استحصالی از 11 حلقه چاه این بخش از مخزن مشترک پارس جنوبی توسط این سکو انجام و به وسیله خطوط لوله زیر دریایی به پالایشگاههای واقع در بخش خشکی عسلویه منتقل خواهد شد.

در مراحل ساخت و اجرای این سازه بزرگ فراتر از 38 هزار قطر اینچ عملیات لوله کشی صنعتی (PIPING) ،50 کیلومتر کابل کشی برق و ابزار دقیق و نصب بسیاری از تجهیزات پیشرفته انجام شده است.

پیش از این جکت و سایر متعلقات این بخش از میدان نظیر سازه مشعل و سه پایه های ارتباطی توسط شرکت سازنده به موقعیت نصب ارسال شده است.

مراحل ساخت تجهیزات و تاسیسات دریایی فازهای 16 پارس جنوبی اواخر سال 1385 در قالب قراردادی به شرکت ایزوایکو واگذار شده بود.

یادآور می شود هدف‌ از طرح توسعه نهایی فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی تولید روزانه‌ ٥٠ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ٨٠ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، ٤٠٠ تن گوگرد، سالانه بیش از یک میلیون تن گازمایع و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها است.

کد خبر 217830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =