ظرفیت تولید بزرگترین فاز پارس جنوبی به یک میلیارد فوت مکعب می رسد

شانا _ گروه نفت: ظرفیت تولید گاز ترش از سکوی فاز A فاز 12 پارس جنوبی نیمه خرداد ماه از 500 میلیون به یک میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، تا دو هفته آینده تولید گاز ترش از سکوی A فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی از 500 میلیون فوت مکعب به یک میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته نیمه نخست خرداد ماه امسال نیز دو سکوی B و C این فاز برای نصب در موقعیت خود در خلیج فارس بارگیری خواهد شد.

هم اکنون مراحل ابتدایی تست سکوهای B و C فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی در یارد خرمشهر شرکت مهندسی و ساخت صنایع دریایی ایران با موفقیت انجام شده و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته نصب این سکوها در 40 روز آینده به اتمام می رسد، ضمن آنکه با راه اندازی کامل این دو سکو در مهر و آبان امسال، تولید گاز ترش فاز 12 به 2.5 تا 3 میلیارد فوت مکعب خواهد رسید.

طرح توسعه فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید ۷۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی جهت تحویل به شبکه سراسری پیش بینی شده است. تولید ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ تن گوگرد در روز نیز در این طرح انجام خواهد شد.

مصرف روزانه ١٥ هزار متر مکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود ٦٠٠ هزار تن سازه فلزی، ٦٢ هزار تن تجهیزات، ٣ میلیون اینچ قطر لوله، هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل کشی و ٤٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله ویژگیهای فاز ١٢ است.

بر پایه این گزارش، پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت ٢ در تمبک (به فاصله ٧٠ کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.

عملیات راه اندازی و شیرین سازی آزمایشی گاز در واحد دوم پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی با موفقیت انجام شده و تا ماه آینده تولید گاز از این فاز به حدود ٢٥ میلیون مترمکعب می رسد.

پیش از این فلاح نژاد؛ مجری فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی در گفتگو با خبرنگار شانا با تاکید بر اینکه برای تولید گاز شیرین در واحد (ترین) دوم این فاز تنها در انتظار افزایش ارسال گاز ترش از دریا به خشکی هستیم، افزوده بود: عملیات راه اندازی واحدهای سوم و چهارم فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی در حال اجراست و بر اساس زمانبندی که پیش از این اعلام شده، وارد مدار تولید خواهد شد.

کد خبر 217835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =