جزئیات قیمت تمام شده اکتان افزا و بنزین وارداتی تشریح شد

شانا_ گروه پالایش و پخش: واردات بنزین با کیفیت یورو 4 در مقایسه با خرید اکتان افزا از پتروشیمی ها، علاوه بر کاهش آلایندگی، صرفه اقتصادی بالایی نیز بهمراه دارد.

رئیس امور مهندسی تولید شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه این شرکت برای خرید هر لیتر اکتان افزا از سه مجتمع پتروشیمی کشور مبلغی درحدود 3 هزار تومان می پرداخت، گفت: در مقایسه با خرید بنزین از پتروشیمی، واردات بنزین از لحاظ مالی صرفه اقتصادی بهمراه دارد.

سعید ناقدی نیا با بیان اینکه خرید ریفورمیت از پتروشیمی ها از واردات بنزین سوپر هم گرانتر بود، ادامه داد: این در حالی است که هم اکنون قیمت واردات بنزین با کیفیت یورو 4 لیتری حدود 2300 تومان است که پس از احتساب هزینه حمل و نقل و توزیع به بیش از 2500 تومان افزایش می یابد.

ناقدی نیا با اشاره به اینکه مجتمع های پتروشیمی یک واحد شبیه پالایشگاه دارند، گفت: این مجتمع ها به هیچ عنوان پتروپالایشگاه محسوب نمی شوند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این واحدهای پتروشیمی ساخت بنزن، تولوئن و زایلن (BTX) برای استفاده در صنایع مختلف است، توضیح داد: در این مرحله مقداری ریفورمیت به عنوان یک محصول جانبی تولید می شود که شبیه بنزین است.

ناقدی نیا ادامه داد: این محصول (ریفورمیت) دارای آروماتیک حدود 70 درصد، بنزن 3 تا 6 درصد، گوگرد صفر و اکتان بین 95 تا 100 است.

رئیس امور مهندسی تولید شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه این فرآورده (ریفرمیت) تا قبل از این از سوی پتروشیمی ها صادر می شد، تاکید کرد: پس از تحریم ایران و بروز مشکلات در بخش واردات، وزارت نفت تصمیم گرفت از این محصول به عنوان جایگزینی برای کمبود بنزین استفاده کند.

او یادآورد شد: هم اکنون بنا بر نظر وزارت نفت و دولت، تصمیم به افزایش واردات گرفته شده است و مجتمع های پتروشیمی می توانند دوباره به صادرات محصولات خود اقدام کنند.

ایران از نظر قیمت بنزین جزو ارزانترین کشورهاست

سعید ناقدی نیا با بیان اینکه ایران به لحاظ قیمت بنزین جزو سه کشور ارزان دنیا محسوب می شود، افزود: بنزینی که به قیمت فوب خلیج فارس وارد می شود، هر تن 1000 دلار قیمت دارد و هر تن حدود 1300 لیتر می شود.

وی گفت: با این حساب، قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس 2300 تومان می شود که عرضه بنزین 700 و 1000 تومان در ایران یارانه ای و نیمه یارانه ای به حساب می آید.

وی همچنین در مورد تولید داخلی نیز گفت: هر بشکه نفت خام که شامل 159 لیتر می شود دارای مقدار مشخصی بنزین، نفت سفید و ... می شود که پس از انجام فرآیندهای پالایشی در آن فرآورده ها تفکیک و آماده می شود.

ناقدی نیا تصریح کرد: هر بشکه نفت خام حدود 100 دلار قیمت دارد که با یک حساب سرانگشتی می توان متوجه شد که تولید بنزین در کشور نیز بسیار گرانتر از قیمت توزیع آن تمام می شود.

کد خبر 217855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =