حفاری میدان نفتی آذر سرعت می گیرد

شانا _ گروه نفت: حفاری میدان نفتی مشترک آذر تا سه هفته آینده با افزایش یک دکل دیگر به دو دکل مستقر در این میدان سرعت بیشتری می گیرد.

بهمن سروشی، مدیرعامل گروه گلوبال پتروتک کیش در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که عملیات حفاری دو حلقه چاه در میدان نفتی مشترک آذر تا سه ماه آینده به اتمام می رسد، گفت: بر اساس قرارداد میان شرکت گلوبال پتروتک کیش و شرکت ملی نفت ایران حفاری 10 حلقه چاه توسعه‌ای، توصیفی و تعمیری به‌صورت EPDS (خدمات مهندسی، تامین کالا، تامین دستگاه حفاری و ارائه خدمات سرویس‌های حفاری) به این شرکت واگذار شده و قرار است عملیات حفاری با تامین سه دستگاه حفاری خشکی در این میدان نفتی ادامه یابد.

در میدان نفتی آذر قرار است ١٩ حلقه چاه حفاری شود که حفاری دو حلقه چاه به شرکت نفت و گاز پرشیا، ٧ حلقه به شرکت ملی حفاری ایران و ١٠ حلقه به شرکت گلوبال پتروتک واگذار شده است.

میدان نفتی آذر یکی از میدانهای مشترک با کشور عراق است که ٢ میلیارد و ٥٠٠ میلیون بشکه نفت درجا دارد و در ٢٠ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهران در استان ایلام واقع شده است. 

میدان نفتی آذر از میادین بلوک اکتشافی اناران در ٢٠ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهران در استان ایلام است که با ٢,٥ میلیارد بشکه نفت درجا یکی از میادین مشترک میان ایران و عراق شناخته می شود. عمق بالای مخزن هیدروکربوری و نیاز به حفاری در سازندهای مختلف نفتی از ویژگی‌های این میدان است که عملیات حفاری را بسیار پیچیده و طولانی می‌کند.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه چندی پیش با بیان این که عراقیها در میدانهای مشترک با ایران با 200 دکل کار می‌کنند در حالی که ایران تنها از 20 دکل حفاری استفاده می‌کند گفته بود: عراق در حال حاضر روزانه 800 هزار بشکه از میادین مشترک با ایران برداشت می‌کند که این موضوع برای وزارت نفت شرایط خوبی نیست.

مذاکره برای استقرار دکلهای جدید در میدان آذر

سروشی اظهار داشت: بر اساس مذاکرات اولیه صورت گرفته با صندوق بازنشستگی صنعت نفت 5 دستگاه دکل حفاری خشکی با قدرت دو هزار اسب بخار به زودی از گمرک ترخیص شده و احتمالا به ناوگان حفاری این شرکت افزوده خواهد شد، از این رو به طور حتم با توجه به مشترک بودن میدان نفتی آذر، یکی از این دکلها در این میدان استفاده خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت گلوبال پتروتک کیش، میدان نفتی مشترک آذر به دلیل وجود ساختارهای زمین شناسی سخت و پیچیده از جمله میدانهای نفتی دشوار ایران به شمار می آید، پیش بینی می شود حفاری 10 حلقه چاه در این میدان تا دو سال و نیم آینده به اتمام برسد.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در صنعت نفت عراق، قرار است از میدان بدرا عراق که در حقیقت بخش مشترک میدان آذر است. شرکت گازپروم نفت روسیه، پترونانس مالزی و دو شرکت کره ای و ترکیه ای هم اکنون در طرح توسعه میدان نفتی بدرا عراق در حال کار هستند و در بخش ایران نیز پیمانکاران داخلی با اختلاف ناچیزی نسبت به طرف عراقی در حال حفاری هستند.

کد خبر 217857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =