ایران وظیفه ای در قبال تامین مالی ساخت خط لوله در پاکستان ندارد

شانا _ گروه نفت: مقامهای پاکستانی در حالی خواستار کمک 2 میلیارد دلاری ایران برای ساخت خط لوله IP در خاک این کشور هستند که به گفته معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت، ایران وظیفه ای در قبال تامین مالی ساخت خط لوله در پاکستان ندارد.

علی ماجدی در گفتگو با شانا با اشاره به این که پاکستانیها خودشان باید مشکل تامین مالی ساخت لوله را حل کنند، افزود: پاکستانیها اذعان داشتند به دلیل تحریم نمی توانند فاینانس برای ساخت خط لوله جذب کننددر حالی که ما اعتقادی به موضوع تحریم نداریم چون در سالهای گذشته تحریم زیاد نبوده است.

وی درباره این که رسانه های پاکستانی مدعی اند ایران از جریمه ماهانه 200 میلیون دلار تاخیر تکمیل خط لوله IP صرفنظر می کند، گفت:"اظهار نظر دراین زمینه هنوز زود است."

به گزارش شانا، پاکستان در صورت عدم تکمیل خط لوله در خاک خود تا زمان ضرب الاجل 31 دسامبر 2014 باید ماهانه 200 میلیون دلار جریمه به ایران بپردازد. در قرارداد خرید و فروش گاز که بین ایران و پاکستان منعقد شده، بندی وجود دارد که بر لزوم اجرای این جریمه تصریح می‌کند.

وی از پیشنهاد جدید پاکستانیها برای فعال شدن خط لوله IP خبر داد و گفت: در حال حاضر ایران منتظر دریافت پیشنهاد از سوی پاکستان است.

ماجدی درباره این که چه زمانی پاکستانیها پیشنهاد جدید را به ایران می فرستند، گفت: قرار است نامه خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان از کانال رسمی به دست  بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران برسد.

معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت با اشاره به سفر اخیر نواز شریف، نخست وزیر پاکستان به ایران گفت: از نظر سیاسی هر دو کشور به دنبال اجرایی کردن این خط لوله هستند و بر ضرورت انتقال گاز ایران به پاکستان تاکید دارند.

به گزارش شانا بخش ایرانی این خط لوله با هزینه 2.5 میلیارد دلار ساخته شده و برای تکمیل آن نیز باید حدود یک میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه‌گذاری شود اما بخش دوم این خط لوله در خاک پاکستان به طول 780 کیلومتر هنوز ساخته نشده است. دولت پاکستان در تامین هزینه های ساخت این خط لوله در خاک خود با مشکلات بسیاری روبه رو شده است.

کد خبر 217858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =