۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
  • کد خبر: 217869
تولید مازوت در پالایشگاه های کشور محدود می شود

شانا_ گروه پالایش و پخش: با اتمام برخی طرح های پالایشی، تولید مازوت (نفتکوره) در کشور کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار شانا سه پالایشگاه اصفهان، بندرعباس و آبادان کاهش تولید مازوت به زیر ده درصد را جزو اهداف اصلی خود قرار داده اند.

بر اساس این گزارش، در بند 59 سیاست های اصلاح انرژی نیز دولت مکلف کرده است سالانه دو درصد مازوت کاهش یابد.

در همین رابطه چندی پیش مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی از کاهش مازوت در پالایشگاه های کشور خبر داده و گفته بود: میزان تولید مازوت در کشور طی 15 سال باید به حداقل 10 درصد کاهش یابد.

عباس کاظمی با اشاره به راه اندازی طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه اراک در گذشته، افزوده بود: پس از اجرای این طرح، تولید مازوت در پالایشگاه اراک کاهش و به 8 درصد رسید.

به گفته این مقام مسئول این در حالی است که یکی از مهمترین اهداف طرح های شرکت های پالایش نفت بندرعباس، اصفهان و آبادان این است که میزان تولید مازوت خود را به زیر 10 درصد کاهش دهند.

کاظمی همچنین هفته گذشته از صادرات ١٠ میلیارد لیتر نفتگاز و مازوت برای نخستین بار در پایان سال ٩٣ خبر داده و گفته بود: با مدیریت تخصیص سوخت در نیروگاه ها و افزایش تولید گاز کشور تا پایان امسال می توان به این رقم صادرات دست یافت.

به گفته وی این رویکرد برای تداوم اهداف اقتصاد مقاومتی و جذب ارز بیشتر برای کشور در دستور کار وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش میزان تولید مازوت (نفتکوره) در پالایشگاه های نفت کشور بالا (حدود ۲۸% سبد محصولات پالایشگاهی) و حدود دو برابر متوسط جهانی است؛ این در حالی است که مازوت یکی از کم ارزشترین فرآورده نفتی محسوب شده و قیمتی به مراتب پایین تر از نفت خام (خوراک پالایشگاه های نفت) دارد.

به طور کلی بر اساس برنامه های جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور، افزایش کمی تصفیه نفت خام از 1.8 میلیون بشکه کنونی به 3 میلیون بشکه، افزایش کیفیت محصولات به یورو 4 و 5 و کاهش مازوت، مهمترین اهداف طرح های پالایشی کشور در سال جدید محسوب می شود.

کد خبر 217869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =