پیشرفت پروژه های مپنا در پارس جنوبی تشریح شد

شانا _ گروه نیرو: پیشرفت اجرای پروژه های مپنا در توسعه پارس جنوبی، اعلام و در صورت تامین مالی از سوی کارفرما، اجرای این پروژه ها تسریع می یابد.

وحید معیر مدیر عامل بخش نفت و گاز گروه مپنا در گفتگو با خبرنگار شانا، یکی از پروژه های پایین دستی بخش نفت و گاز این گروه را حضور در مراحل اجرایی فازهای در حال توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی دانست و گفت: این شرکت سابقه حضور در بخش یوتیلیتی فاز یک پارس جنوبی در سال 1381 را در کارنامه خود دارد.

پیشرفت 80 درصدی پروژه های مپنا در فاز 13

معیر افزود: هم اکنون تعهد شرکت مپنا در فاز 13 پارس جنوبی شامل تاسیسات جانبی ( توتیلیتی)، اس آر یو و واحد تبرید گاز به پروپان با پیشرفت حدود 80 درصدی توسط این شرکت در حال انجام است و نسبت به سایر اعضای کنسرسیوم فعال در این پروژه، مپنا به طور قابل ملاحظه ای جلوتر است.

پیشرفت 80 درصدی در فازهای 14 ، 15 و 16

به گفته مدیر عامل بخش نفت و گاز گروه مپنا این شرکت در فاز 14 مانند فاز 13 پارس جنوبی ساخت بخش های یوتیلیتی، توربوکمپرسورهای صادرات گاز و اس آر یو را بر عهده دارد، در این فاز نیز پیشرفت کار پروژه های مربوط به شرکت مپنا با بیش از 70 درصد در حال انجام است و تصور می شود در صورت حمایت مالی کارفرما مطابق با قرارداد، روند کار در این پروژه ها تسریع شود.

معیر اظهار داشت: همچنین هم اکنون بخش یوتیلیتی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی ب دست شرکت مپنا به عنوان پیمانکار به اتمام رسیده و با 99.6 درصد پیشرفت در مرحله راه اندازی قرار دارد.

 تحویل چهار توربوکمپرسور در دو فاز

مدیر عامل بخش نفت و گاز گروه مپنا گفت: این شرکت در فازهای 13 و 22 تا 24 میدان گازی پارس جنوبی نیز مسئولیت ساخت و نصب 8 توربوکمپرسور در هر فاز را برعهد دارد و تاکنون در هر فاز دو دستگاه از این توربوکمپرسورها را به کارفرما تحویل داده است.

به گزارش شانا، ایران قصد دارد تا پایان برنامه چشم انداز بیست ساله تدوین شده خود روزانه در قالب ٢٤ فاز پارس جنوبی بیش از ٨٠٠ میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک پارس جنوبی تولید کند و گوی سبقت در تولید را از شریک قطری خود برباید.

برای موفقیت در یک کار بزرگ باید واقع بین و کل نگر بود. بدون تردید و همانگونه که وزیر نفت نیز بارها به آن اشاره کرده است ایران در برداشت از میدان پارس جنوبی تاخیرها و عقب افتادگی هایی دارد، اما با تلاش شبانه روزی و اختصاص بودجه و اولویت های کاری برای توسعه پر شتاب آن درصدد است تا این تاخیرها را جبران کند. این کار مصداق عینی بسیج نیروها برای حفظ منافع ملی توام با افتخار، اقتدار و عزت است. کاری که نتیجه آن توسعه کامل پارس جنوبی تا چند سال آینده و در عین حال دستیابی به تجربه و قابلیت فنی مدیریت توسعه مگا پروژه های چند میلیارد دلاری خواهد بود.  

ایران هم اکنون روزانه بیش از 300 میلیون متر مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی که در فاصله ١٢٠ کیلومتری ساحل عسلویه واقع شده برداشت می کند. میدانی که قرار است در ٢٤ فاز توسعه یابد و تاکنون تقریبا ١٠ فاز آن به بهره برداری رسیده و مابقی فازها به سرعت در حال توسعه است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه اندازی هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی(GDP) کشور افزوده می شود.

کد خبر 217881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =