قرارداد 400 میلیارد دلاری انتقال گاز روسیه به چین امضا شد

شانا _ گروه بین‌الملل: همزمان با تلاش اروپا برای کاهش خرید انرژی از مسکو، روسیه و چین قرارداد بزرگ 400 میلیارد دلاری تامین گاز را امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت دولتی گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی)، روز چهارشنبه (31 اردیبهشت ماه 93) قرارداد 400 میلیارد دلاری فروش گاز روسیه به چین را در حضور ولادیمر پوتین و شی جین‌پینگ، روسای جمهور دو کشور امضا کردند.

بر اساس این گزارش، امضای این قرارداد یک پیروزی سیاسی برای پوتین به شمار می رود که به دنبال شریکان جدیدی در قاره آسیاست تا آنها را جایگزین مشتریان اروپایی خود کند.

اروپایی‌ها پس از افزایش تنشها با مسکو بر سر مسئله اوکراین، از تصمیم خود برای کاهش وابستگی به گاز روسیه سخن گفته بودند.

اما از سوی دیگر، با توجه به آن که هنوز قیمت دقیق گاز فروشی به چین اعلام نشده است، نمی‌توان در باره ابعاد تجاری و اقتصادی این قرارداد که دو کشور بیش از یک دهه برای امضای آن رایزنی کرده‌اند، اظهار نظر کرد.

رویترز به نقل از منابع آگاه در صنعت چین نوشت:‌ با توجه به آگاهی چین از نیاز پوتین به یافتن مشتریان جدید، پکن دست بالا را در مرحله پایانی مذاکرات داشت.

ارزیابی فعالان صنایع نفت و گاز حاکی از آن است که قیمت توافق شده در قرارداد روسیه و چین چیزی حول و حوش 350 دلار برای هر هزار متر مکعب گاز است. این مبلغ در قراردادهای اروپای غربی بطور میانگین، 380 دلار است.

برخی منابع دیگر نیز گفته‌اند که چین پیشنهاد پرداخت کمی بیشتر از 9 دلار برای هر میلیون واحد گرمایی انگلیسی، یعنی مبلغی که هم‌اکنون برای گاز خریداری شده از ترکمنستان پرداخت می‌کند، را مطرح کرده بود اما کمترین پیشنهاد مطرح شده از سوی روسیه چیزی حدود 9.67 دلار بود.

مسئله دیگر مطرح شده در خصوص این قرارداد، این است که آیا چین باید مبلغی را برای تامین هزینه‌های قابل توجه زیرساخت‌های لازم برای انتقال گاز،‌به روسیه پیش‌پرداخت کند یا خیر.

الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم نیز از حل نشده باقی‌ماندن برخی موارد در گفتگوها خبر داده بود اما پوتین گفته است که چین 20 میلیارد دلار برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم تامین می‌کند و فرمول تعیین قیمت نیز همانند قیمت گاز صادراتی به اروپا، وابسته به قیمت بازارهای جهانی است.

گاز صادراتی روسیه از طریق یک خط لوله جدید که میدانهای گازی سیبری را به مراکز اصلی مصرفی چین در سواحل این کشور متصل می‌کند، منتقل می‌شود.

وسیه از سال 2018 تحویل گاز به چین را آغاز می‌کند و به تدریج به هدف صادرات سالانه 38 میلیارد متر مکعب گاز می‌رسد.

پوتین همچنین اعلام کرده است که کشورش قصد دارد تا 55 میلیارد دلار در برنامه اکتشاف و ساخت خط لوله منتهی به چین سرمایه‌گذاری کند.
شرکت ملی نفت چین نیز گفته است که ساخت بخش چینی این خط لوله را به عهده می‌گیرد.

در حالی که بلافاصله بعد از اعلام امضای این قرارداد، ارزش سهام گازپروم نزدیک به دو درصد افزایش یافت، اما در پایان ساعت کاری بازار مالی، این افزایش قیمت کاهش یافت و به 0.8 درصد رسید.

کد خبر 217901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =