2.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه به پروژه های نفت و گاز اختصاص می یابد

شانا_ گروه نفت: امسال اعتباری بالغ بر ۲,۵ میلیارد دلار از محل تسهیلات و منابع صندوق توسعه ملی به طرحهای اولویت دار و پروژه های ویژه شرکت ملی نفت ایران اختصاص می یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، بر اساس اعلام معاونت بررسی، امکانسنجی اقتصادی و مالی طرحهای برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، طرحهای توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی، توسعه میدانهای نفتی غرب کارون، جمع آوری و فرآورش گازهای همراه میدانهای نفتی، احداث کارخانه های گاز و گاز مایع (NGL) برای جلوگیری از سوزاندن آنها از جمله طرحهای اولویت داری است که این منابع برپایه قوانین برنامه و بودجه به آن تخصیص داده می شود. 

طرحها و پروژه هایی که از منابع صندوق توسعه برخوردار می شوند نقش برجسته ای در درآمدها و منافع ملی به ویژه جلوگیری از عدم النفع توسعه و تولید در مخازن مشترک و همچنین تامین و حفاظت محیط زیست دارند؛ همچنین بازده اقتصادی و عواید قابل توجهی نیز برای شرکت ملی نفت ایران خواهند داشت.

بر پایه این گزارش، مطابق بند (م) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ در صورت تقاضا، ١۸ درصد از منابع ورودی به صندوق توسعه ملی بصورت تسهیلات ارزی به سرمایه گذاران بخش خصوصی یا تعاونی برای طرحهای توسعه ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میدانهای مشترک با تضمین وزارت نفت و بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و تولیدی، تخصیص داده می شود و صدور گواهی مسدودی ارزی برای طرحهای یاد شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و از طریق بانکهای عامل تجاری پیگیری خواهد شد.

 بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است، 54.5 درصد از درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت در اختیار دولت قرار می گیرد و 31 درصد آن به صندوق توسعه ملی واریز می شود. سهم شرکت ملی نفت با 14.5 درصد از این درآمدها باید برای ایجاد ثروت بیشتر در کشور افزایش یابد.

اختصاص 18 درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت

بر اساس اعلام  قائم مقام صندوق توسعه ملی، منابع این صندوق هم اکنون ۶۲ میلیارد دلار و موجودی آن را ۲۴ میلیارد دلار و قرار است از محل این صندوق،۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی تا پایان سال‌ به بخش کشاورزی و صنعت پرداخت شود.

به گفته سید محمد قاسم حسینی «دولت یازدهم از ابتدای فعالیت و دقیقاً از روز ۱۲ مرداد ماه ۹۲ تا 23 اردیبهشت امسال هیچ برداشتی از منابع صندوق توسعه نداشته است».

بهمن ماه سال گذشته کمیسیون تلفیق بودجه 93 مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که 18 درصد از منابع صندوق توسعه ملی امسال برای سرمایه گذاری در صنایع بالادستی نفت و گاز با اولویت قرار دادن سرمایه گذاری ها در میدان‌های مشترک (در بودجه  ۹۳) اختصاص یابد.

همچنین این کمیسیون در لایحه بودجه ۹۳ مصوب کرد، در صورتی که هر سرمایه‌گذار خارجی بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری خود را تامین کند، می‌تواند باقی سرمایه خود را برای تکمیل پروژه از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کند.

مزرعتی، معاون امور بین الملل و سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی پیشتر نیز گفته بود: صندوق توسعه ملی آمادگی دارد 50 درصد از حجم منابع مالی آورده شده از سوی شرکتهای خارجی در صنعت نفت ایران را متقابلا در کشور مورد نظر آن کشور خارجی سرمایه گذاری کند. هم اکنون نفت و گاز 50 درصد، صنایع بالادستی و پتروشیمی 15 درصد و صنایع درآمدزای دیگر 36 درصد از منابع صندوق توسعه ملی را تامین می کند.

هم اکنون صندوق توسعه ملی از نظر دارایی در رتبه 21 مجمع جهانی صندوق های ثروت ملی قرار دارد.

کد خبر 217995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =