تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز از میدان کیش در پاییز 94

توسعه بزرگترین میدان گازی خشکی کشور از سرگرفته شد و بر اساس برنامه روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از میدان کیش در پاییز سال 94 برداشت می شود.

مدیرعامل شرکت متن در گفتگو با خبرنگار شانا افزود: تا پایان خرداد امسال، ریگ حفاری در میدان کیش مستقر می شود.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد با اشاره به آغاز مطالعات ساخت واحد فرآورشی میدان کیش تصریح کرد: ساخت این واحد تا 2 ماه آینده به صورت یی پی سی (EPC) به مناقصه می رود.

به گفته وی، عملیات احداث خط لوله انتقال گاز از گرزه به خط لوله هفتم سراسری گاز نیز دوباره فعال می شود و بر اساس برنامه، نهایتا تا آبان ماه سال 94 امکان برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از بزرگترین میدان گازی کشور فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت متن تاکید کرد: برای برداشت گاز از این میدان در پاییز سال آینده، برنامه ریزی مدونی انجام شده است.

به گزارش شانا، مقرر شده است سرمایه گذاری در بخش پایین دستی طرح توسعه میدان گازی کیش توسط کنسرسیومی متشکل از، بانکهای ایرانی و سرمایه گذاران داخلی به صورت فاینانس طی 2 سال و بازپرداخت تعهدات تأمین مالی نیز از محل فروش یا تحویل محصولات تولیدی انجام شود.

همچنین ادامه تامین مالی برای تکمیل توسعه بخش بالادستی این میدان شامل عملیات تعمیر و تکمیل حفاری چاه ها، خدمات تخصصی جانبی، احداث چند راهه ها و خطوط لوله جمع آوری گازها توسط شرکت ملی نفت ایران انجام خواهد شد.

طرح توسعه میدان گازی کیش به عنوان بزرگترین میدان گازی مستقل کشور در سه فاز با هدف انتقال گاز تولیدی از این میدان به وسیله خطوط لوله زیرزمینی و دریایی و انتقال گاز ترش به پالایشگاه گاز (واقع در منطقه گرزه)، همچنین فرآورش گاز ترش در پالایشگاه با هدف تولید گاز سبک برای صادرات و یا مصارف داخلی کشور در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) قرار دارد و بر اساس اعلام برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، مجموع سرمایه گذاری مورد نیاز برای این طرح توسعه ای ۲,۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

 

کد خبر 218029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =