مفارقت نامه شرکت سپهر انرژی از توسعه پالایشگاه بیدبلند 2 تصویب شد

بدلیل تاخیر چند ساله در توسعه پالایشگاه بیدبلند 2، بر اساس تصمیم هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران مفارقت نامه شرکت سپهر انرژی (وابسته به بانک صادارت) از توسعه این پالایشگاه تصویب شد.

معاون وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار شانا با اعلام اینکه بیش از 3 سال از مشارکت نامه توسعه پالایشگاه بیدبلند 2 با بانک صادرات می گذرد، گفت: بر این اساس سهم این بانک در توسعه این پروژه 80 درصد و سهم شرکت ملی گاز 20 درصد تعیین شد، در همین حال طی سال های اخیر اقدام جدی از سوی این بانک برای اجرای مشارکت در توسعه پروژه یاد شده انجام نشد.

حمیدرضا عراقی ادامه داد: بر این اساس پیشتر مفارقت نامه بانک صادرات از توسعه پالایشگاه بیدبلند 2 تصویب شده اما براساس تاکید وزیر نفت مقرر شد زمان دیگری به شرکت سپهر انرژی در اجرای این پروژه داده شود، در همین حال هیچ اقدام اجرایی از سوی آن انجام نشد.

وی افزود: هم اکنون مفارقت نامه شرکت سپهر انرژی از توسعه پالایشگاه بیدبلند 2 به شرکت سپهر انرژی (وابسته به بانک صادرات) تصویب شده و با موافقت 2 دو طرف، در حال پیگری برای اجرایی شدن کار هستیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران افزود: با پایان یافتن فعالیت های لازم برای مفارقت شرکت سپهر انرژی، توسعه پالایشگاه بیدبلند 2 از سوی سرمایه گذار جدید انجام خواهد شد.

عراقی همچنین تاکید کرد: مفارقت شرکت سپهر انرژی از پروژه توسعه پالایشگاه بیدبلند 2 بوده و شامل قرارداد این شرکت در دیگر پروژه های صنعت نفت نمی شود.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص واحد استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان نیز گفت: در خصوص اجرای این پروژه نیز نامه ای از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت به شرکت سپهر انرژی ارسال شده و این پروژه هم به پیمانکار جدید واگذار خواهد شد.

به گزارش شانا، شرکت ملی گاز و بانک صادرات ایران بهمن سال ٨٩ قراردادی امضا کردند که ساخت پالایشگاه بید بلند ٢ و واحد استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان را از سوی بانک صادرات (براساس سهم های یاد شده) شامل می شد.

عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه بید بلند 2 در سه سال گذشته تنها 3 درصد پیشرفت داشته که با اجرایی شدن این پروژه برای بیش از 7 هزار نفر اشتغال زایی خواهد شد.

فرآورش روزانه ٥٧ میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و ٥٠٠ هزار تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، همچنین تولید یک میلیون و ٥٠٠ هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و ٤٠٠ هزار تن مایعات گازی، محصولات پالایشگاه بیدبلند ٢ خواهد بود.

با بهره برداری از واحد استحصال اتان در پالایشگاه گاز پارسیان نیز سالانه یک میلیون و ٣٠٠ هزار تن اتان تولید و به پتروشیمی فیروز آباد تحویل داده خواهد شد؛ تولید سالانه یک میلیون و یکصد هزار تن گاز مایع، دیگر محصول این پالایشگاه است.

کد خبر 218058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =