دستیابی به نفت و گاز کریمه برای روسیه آسان نخواهد بود

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی تحلیلی به مشکلات فرا روی روسیه در راه توسعه ذخایر نفت خام و گاز طبیعی شبه جزیره کریمه پرداخت.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA به گزارش روزنامه کریستین ساینس مانیتور، روسیه نمی تواند به تنهایی حفاری نفت و گاز در آبهای ساحلی کریمه را بر عهده بگیرد، مسکو البته نمی تواند روی جذب شریکان غربی هم حساب باز کند، زیرا آنها کریمه را به عنوان بخش قانونی از خاک روسیه قبول ندارند.

اقدام روسیه برای جدا کردن کریمه از خاک اوکراین و الحاق آن به خاک روسیه گمانه زنی ها را درباره این که یکی از اصلی ترین انگیزه های مسکو دستیابی به ذخایر عظیم احتمالی نفت و گاز در دریاهای اطراف این جزیره است، تقویت کرد.

اما در اختیار گرفتن کنترل یک قلمرو سرشار از ذخایر نفت و گاز تضمین کننده این نیست که توانایی استخراج این ذخایر نفت و گاز نیز وجود داشته باشد. 

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای که در روز 17 ماه مه (27 اردیبهشت ماه) منتشر کرد نوشته بود که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه با دستیابی به کریمه، دستیابی به ذخایر عظیم نفت و گاز به ارزش تریلیونها دلار را تضمین کرده است.

 دریای سیاه و دریای آزوف دارای پتانسیل ذخایری بالغ بر 10 میلیارد بشکه نفت و 3.8 تریلیون فوت مکعب گاز هستند.

مهمترین میدان در این منطقه اسکیفسکا است که در جنوب غرب شبه جزیره کریمه قرار دارد و برآوردهای اولیه حاکی از آن است که ذخایری بالغ بر 200 تا 250 میلیارد فوت مکعب گاز را در خود جای داده است.

 با این حال، تنها به این دلیل که روسیه کنترل این منطقه را بر عهده دارد به این معنا نیست که آنها بتوانند از این ذخایر  حداقل در آینده نزدیک استفاده کنند.

باوجود این که برآوردهای اولیه از وجود ذخایر قابل توجه نفت و گاز در منطقه حکایت می کند، این منطقه همچنان دست نخورده باقی مانده است.

اوکراین در جذب سرمایه گذار لازم برای دو بلوک نفتی در آبهای کریمه دچار مشکل بود.

از سوی دیگر، شرکتهای انرژی روسیه هنوز درک دقیقی از وضعیت زمین شناسی ذخایر نفتی در آبهای کریمه ندارند.  لوک اویل به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای انرژی روسیه که در مناقصه میدان نفتی اسکیفسکا شرکت کرده بود در این مناقصه توسط کنسرسیومی به رهبری اکسون موبیل آمریکا شکست خورده بود. 

کنسرسیوم آمریکایی در حال مذاکره با دولت اوکراین بود که کریمه به روسیه ملحق شد.

هم اکنون با قدم گذاشتن روسیه در این موضوع، شرکتهای روسیه باید برخی اقدامهای اکتشافی اولیه را دوباره انجام دهند که پیش تر به وسیله کنسرسیومهای پیشین انجام شده بود.

اما مهم‌تر این است که حفاری نفت در آبهای فراساحلی به شدت فنی است و به سرمایه زیادی هم نیاز دارد.

روسیه در این زمینه و برای دستیابی به میدانهای نفتی دشوار به طور معمول با شرکتهای نفتی بین المللی مثل اکسون موبیل، بی پی و شرکت انگلیسی-هلندی شل همکاری می کرده است.

اما برای مسکو یافتن شریک برای فعالیت در کریمه که غربی ها آن‌ را جزئی از خاک روسیه نمی‌دانند، کار بسیار دشواری است.

کارشناسان معتقدند حتی اگر روسیه قادر باشد به تنهایی در دریای سیاه کاری از پیش ببرد، با توجه به وضعیت خاص آبهای این دریا و ذخایر موجود در آبهای عمیق، به ثمر رسیدن این طرحها و استخراج نفت یا گاز چند سال به طول می‌انجامد.

کد خبر 218100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =