ارتباط مهندسان و زمین شناسان در صنعت نفت بیشتر می شود

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: با افتتاح دفتر ایران موسسه بین المللی زمین شناسی اروپا "EAGE " و فعال شدن انجمن بین المللی مهندسان صنعت نفت SPE در آینده شاهد همکاری نزدیک مهندسان نفت و زمین شناسان داخلی و خارجی در ایران خواهیم بود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با خبرنگار شانا از افتتاح دفتر ایران موسسه بین المللی زمین شناسی اروپا "EAGE " و فعال شدن انجمن بین المللی مهندسان صنعت نفت SPE در آینده نزدیک خبر داد و گفت: فعالیتهای این انجمن مشابه انجمن بین المللی مهندسان صنعت نفت SPE است که سالهاست در ایران فعالیت می کند.

وی ادامه داد: انجمن بین المللی مهندسان صنعت نفت SPE یکی از معتبرترین انجمنهای علمی در بخش بالا دستی در سطح جهان است که توسط تعدادی از دانشمندان و متخصصان علمی نفت جهان تاسیس شده است؛ این انجمن بیش از 75 هزار نفر عضو متخصص در بیش از 150 کشور جهان را که تحت پوشش صنعت نفت کشورهای خود قرار دارند زیر پوشش قرار داده است.

به گزارش شانا، مهمترین هدفهای SPE در ایران به عنوان یک انجمن علمی حرفه ای ارتقای سطح دانش صنعت نفت، راه حل یابی در مسائل صنعت نفت، ارتقای سطح علمی در حوزه های صنعت نفت کشور و مراکز تحقیقاتی دانشگاههای عضو این انجمن است. ساختن فضایی علمی در حوزه های دانش نفت کشور، انجام فعالیتهای پژوهشی، مطالعاتی ،کاربردی و اجرا و انجام همکاریهای بین المللی برای دستیابی به دانش و فناوری پیشرفته در زمینه های نفت نیز از اهداف انجمن بین المللی مهندسان صنعت نفت SPE است.

انجمن بین المللی مهندسان صنعت نفت SPE با در نظر گرفتن ضرورت توجه به تجارب علمی_پژوهشی و تحقیقاتی کشورهای مختلف برای تدوین برنامه های آموزشی و فناوری روز دنیا که امروزه مهمترین نقش را در عرصه پیشرفت شرکتهای بین المللی دارد بخش بسیار فعال و موثری در بخش صنعت نفت در دنیا محسوب می شود.

به گفته عمادی مجموعه انجمن بین المللی مهندسان صنعت نفت SPE حدود 100 هزار مقاله  روزآمد تولید کرده است که از طریق کتابخانه الکترونیکی در سازمانها و دانشگاهها در دسترس علاقمندان قرار گرفته است؛ با تلاش جمعی از مدیران و متخصصان صنعت نفت در ایران نیز این انجمن در سال 1378 تاسیس و پایه گذاری شد.

وی گفت: انجمن SPE هم اکنون بیش از 500 عضو اصلی و 4 هزار عضو دانشجویی از دانشگاههای کشور در بخش بالا دستی نفت دارد؛ ماموریت انجمن بین المللی مهندسان صنعت نفت SPE ایجاد یک اجتماع منطقی و جهانی و ملی است که بتواند با استفاده از تعامل میان متخصصان صنعت نفت و گاز، راهکارها، عقاید و منابع مختلف را در این زمینه تقویت کرده و به این ترتیب سطح دانش اعضا را ارتقا دهد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تاریخچه 60 ساله تشکیل انجمن SPE در دنیا گفت: با تشدید تحریمهای بین المللی بر ضد کشورمان این انجمن محدودیتهای آموزشی را برای دانشجویان و کارشناسان ایرانی قائل شد؛ درحالی که مجموعه اروپایی EAGE دید بازتری نسبت به مسائل عملی داشته و بر اساس توافقات صورت گرفته با  شرکت ملی نفت ایران بزودی شاخه ایرانی این انجمن در کشور ایجاد می شود؛ البته در سالهای اخیر با وجود تحریمهای بین المللی بر ضد صنعت نفت، ارتباطاتی با انجمن EAGE  وجود داشته است.

به تازگی ریموند کهیل نماینده خاورمیانه انجمن EAGE  به صورت رسمی به به ایران سفر کرده تا هماهنگی و مذاکرات لازم را برای ایجاد دفتر این انجمن با مسئولان ایرانی داشته باشد؛ بر اساس مذاکرات اولیه قرار است دفتر اولیه این انجمن در محل ساختمان پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران ایجاد شود؛ همزمان با افتتاح این دفتر دانشجویان و مهندسان ایرانی می توانند در کارگاهها و سمینارهای آموزشی این انجمن که در در کشورهای منطقه خاورمیانه برگزار می شود حضور به هم رسانند.

به گفته مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در سال 1389 بزرگترین نشست انجمن EAGE با حضور دهها زمین شناس برتر نفت جهان در استان فارس کشورمان برگزار شد، مسئولان این انجمن هم اکنون بار دیگر آرزوی برگزاری  چنین نشستی را در ایران دارند، زیرا ساختار های زمین شناسی در ایران از تنوع گسترده ای برخوردار است.

عمادی گفت: در حال حاضر برای آغاز عملی فعالیتهای انجمن EAGE در ایران بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته کمیته ای راهبردی متشکل از کارشناسان شرکتها و مراکز پژوهشی صنعت نفت ایجاد شده، ضمن آن که شرکت ملی نفت ایران همه هزینه های برپایی دفتر این انجمن را در کشور  پرداخت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: انجمن نفت ایران، SPE، EAGE و انجمن زمین شناسی ایران از جمله سازمانهای مستقل پژوهشی در حوزه بالادستی و پایین دستی صنعت نفت ایران به شمار می آیند، وانگهی با توجه به فعالیت کارشناسان ایرانی در انجمن SPE، ایران در حوزه مهندسی نفت فعالیتهای زیادی داشته است و هم اکنون با راه اندازی دفتر EAGE وارد مرحله جدیدی در حوزه زمین شناسی نفت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، مخازن نفت و گاز موجود در کشور ما به لحاظ زمین شناسی و مهندسی مخزن یکی از پیچیده ترین مخازن هیدروکربوری در جهان به شمار می آید، از این رو صنعت نفت ایران می تواند با همکاری مراکز دانش بنیان بین المللی در این حوزه  راحت تر به اهداف خود در زمینه حفظ و افزایش تولید برسد.

کد خبر 218162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =