35 دستگاه توربوکمپرسور ایرانی به شرکت گاز تحویل داده شد

35 دستگاه توربوکمپرسور 25 مگاواتی مورد نیاز شرکت گاز توسط شرکت مپنا ساخته شد همچنین عملیات نصب و راه اندازی این دستگاه ها توسط متخصصان داخلی انجام می شود.

مدیرعامل بخش نفت و گاز گروه مپنا در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به سابقه 8 ساله این شرکت درحوزه نفت و گاز با بیان این که این شرکت در پروژه های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت ایران فعال است،گفت: در بخش پایین دستی این شرکت قرارداد طراحی و ساخت 100 دستگاه توربوکمپرسور 25 مگاواتی با شرکت ملی گاز ایران به ارزش 825 میلیون یورو را منعقد کرده و تاکنون 35 عدد از این دستگاه ها را با دانش فنی کارخانجه های مپنا به کارفرما تحویل داده است.

به گفته وحید معیر هزینه تمام شده ساخت توربوکمپرسور در ایران نسبت به مدل آلمانی آن مسلما ارزان تر خواهد بود، مپنا با انتقال دانش فنی از یک شرکت اوکراینی توانست در این توربوکمپرسورها قطعات و تجهیزات اروپایی را جایگزین اوکراینی و روسی کرده و استاندارد "گوست" را ای پی آی تبدیل کند و در حقیقت توربوکمپرسور 25 مگاواتی با برند مپنا تولید کند.

وی گفت: قرارداد مپنا با شرکت ملی گاز ایران در این زمینه تنها مهندسی و ساخت توربوکمپرسور 25 مگاواتی بوده است، اما به دلیل تجربه و مهارت نیروی انسانی داخلی، شرکت ملی گاز ایران کار تست و راه اندازی این دستگاه ها را به مپنا واگذار کرده و به تازگی نخستین ایستگاه تقویت فشار گاز با توربوکمپرسور 25 مگاواتی در ایستگاه تقویت فشار آباده روی خط چهارم سراسری گاز ایران راه اندازی شده است.

توربوکمپرسورهای 25 مگاواتی ایرانی در ایستگاههای تقویت فشار همدان و بیجار

مدیرعامل بخش نفت و گاز گروه مپنا گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در صورت حمایت مالی شرکت ملی گاز ایران برابر تعهدات قراردادی میان گروه مپنا علاوه بر شتاب بحشی در ساخت و تحویل سایر توربوکمپرسورهای 25 مگاواتی ایستگاههای بعدی تقویت فشار را در همدان و بیجار تست و راه اندازی خواهد کرد.

وی گفت: پیش از این شرکت زیمنس آلمان توربوکمپرسور 25 مگاواتی را برای صنعت نفت ایران تامین می کرد، اما  با  تشدید تحریمهای بین المللی یک طرفه بر ضد کشورمان این شرکت حاضر به همکاری با ایران نشد و این امر فرصت طلایی را برای مپنا ایجاد کرد تا در صنعت نفت ایران حضور پر رنگ تری داشته باشد.

به گزارش شانا، گروه مپنا کار خود را در صنعت نیرو با پروژه های نیروگاهی آغاز و پس از آن وارد طراحی و ساخت تجهیزات اصلی نیروگاهی شد و هم اکنون این شرکت در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا بزرگترین و تنها سازنده این نوع تجهیزات است.

کد خبر 218163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =