برنامه شرکت ملی نفت ایران برای سرمایه گذاری 19 میلیارد دلاری

شرکت ملی نفت ایران تصمیم دارد در سال مالی جدید (یعنی تا ماه مارس 2015) حدود 19 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

به گزارش شانا، تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا که در ژانویه سال 2012 علیه ایران وضع شد، ظرفیت تولید نفت خام ایران را از حدود 4 میلیون بشکه به 3 میلیون و 400 هزار بشکه در روز کاهش داد.

در صورت برداشته شدن تحریمها ظرفیت تولید نفت ایران تا سال 2018 به 5 میلیون و 700 هزار بشکه در روز می رسد.

مقامهای نفتی اعلام کرده اند که بخش بالادستی نفت و گاز ایران طی 5 سال آینده به بیش از 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارند.

بر این اساس شرکت ملی نفت ایران تصمیم دارد در سال مالی جدید (یعنی تا ماه مارس 2015) حدود 19 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند که در این زمینه قراردادهای جدید نفتی می توانند بسیار موثر باشد. این مدل قرارداد نفتی در بخش بالادستی رسما در ماه نوامبر سال جاری (یعنی 6 ماه دیگر) در لندن ارائه می شود.

این قراردادها در مقایسه با قراردادهای پیشین ایران تحت عنوان قراردادهای بیع متقابل حاوی مفاد و شرایط جذاب و جالب تری است که از جمله می توان به مفاد مربوط به پرداخت شناور تولید که با ریسک بازده مطابقت داده شده است و نیز مشارکت 20 تا 25 سال اشاره کرد.

در نشریه هفتگی تحولات بازار نفت و گاز که مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی آن را منتشرکرده، آمده است: برای تحقق این هدف و نیز ایجاد ظرفیت تولید 5 میلیون و 700 هزار بشکه نفت در روز تا سال 2018 ، ایران به موفقیت قراردادهای جدید نفتی (IPC) خود نیاز دارد که این هدف نیز تنها از طریق مشارکت با شرکتهای بین المللی نفتی امکانپذیر است.

 

کد خبر 218187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =