محیط زیست اولویت جدی دولت است

رئیس جمهوری گفت: محیط زیست جزو اولویت های جدی دولت است و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی باید با مشارکت مردم انجام شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، رییس شورای‌عالی محیط زیست که در آستانه روز جهانی محیط زیست در جمع کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست سخن می گفت، پس از تبریک اعیاد ماه شعبان موضوع محیط زیست را حائز اهمیت بسیار توصیف کرد و گفت: در دوره ای بشر حتی به مداخله های خود در طبیعت افتخار می کرد و آن را باعث زیبایی و تسهیل شرایط زندگی می پنداشت که البته در مواردی این چنین هم بود اما در آن دوره بشر از اتخاذ اقدامات جبرانی برای پیامد اقدامات خود در طبیعت غفلت کرد.

دکتر روحانی با اشاره به این که در روند صنعتی شدن و گسترش دخالت بشر در طبیعت به عنوان مثال مکان یابی صحیح صورت نگرفت، اظهار کرد: در تعارض بین طبیعت و جهان مدرن، باید اقدامات مقتضی برای حفظ اجزا و بخش هایی از جهان سنتی به شکل جدید انجام می گرفت اما مشکل از آنجا آغاز شد که اقدامات لازم برای جبران تبعات صنعتی شدن انجام نگرفت.

رییس‌جمهوری با بیان این که در قانون اساسی مشی روشنی برای حفاظت محیط زیست معین شده، تصریح کرد: یکی از افتخارات دولت یازدهم این است که براساس وعده انتخاباتی خود در اولین جلسه دولت، مصوبه ای برای احیای دریاچه ارومیه داشت و بسیار خوشحالم که این دولت کار خود را با مساله محیط زیست شروع کرد.

دکتر روحانی با تاکید بر این که البته به هیچ وجه اعتقاد نداریم که دولت به تنهایی می تواند مشکلات عرصه های مختلف از جمله مشکلات عرصه محیط زیست را حل و فصل کند، گفت: دولت به تنهایی در هیچ حوزه ای چه حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و محیط زیست و چه حوزه دین، نمی تواند مشکلی را حل کند و راه حل اساسی این است که حل مشکلات به مردم سپرده شده و دولت از اقدامات مردمی پشتیبانی کرده و برای آنان تسهیلات لازم را فراهم کند.

رییس‌جمهوری با بیان این که دولت دینی دولت خوبی است، اما نمی دانم بگویم که دین دولتی خوب است یا نه و این مسئله نیاز به بحث دارد، اضافه کرد: تبلیغ و ترویج دین باید به اهلش سپرده شود و دولت باید از فعالیتهای صحیح حمایت کند و محیط زیست هم چنین وضعیتی دارد که کار باید به مردم سپرده شود و دولت از تلاشهای مردمی حمایت کند.

دکتر روحانی که اظهاراتش با تشویق حاضران توام بود، گفت: اما نمی دانم چرا بعضی ها که از سر بیکاری دچار توهم هستند مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند در حالیکه نه می دانند دین چیست و نه آخرت.

رییس شورای‌عالی محیط زیست تصریح کرد: دولت یازدهم مسئله محیط زیست را در راس مسائل می داند؛ یک زمانی مساله محیط زیست، مسئله ای تشریفاتی بود و هنوز خیلیها به این باور نرسیده بودند که محیط زیست عاملی موثر در زندگی بشر است و بی توجهی به آن مشکل آفرین خواهد بود. همانگونه که عده ای در گذشته فکر نمی کردند که رسیدگی به مسائل بهداشت عمومی مهم باشد و اقداماتی که در این زمینه انجام می گرفت با مقاومت آنان مواجه می شد.

رییس‌جمهوری با بیان این که امروز عموم مردم به این سطح از آگاهی رسیده اند که مسائل زیست محیطی در زندگی روزمره آنها نقش دارد، گفت: دولت اقدامات جدی را برای حل و فصل معضلات زیست محیطی آغاز کرده که به عنوان مثال شاهد کاهش آلودگی هوای تهران و تثبیت و بهبود شرایط دریاچه ارومیه هستیم.

دکتر روحانی در ادامه تشویق های شرکت کنندگان در این مراسم، تصریح کرد: برخی این توفیقات را ناشی از عوامل آب و هوایی و جوی می دانند که البته بنده نیز معتقدم اگر دولت توفیقی داشته ناشی از لطف خداست اما مسئله مهم این است که دولت بهبود وضعیت محیط زیست را برای خود یک وظیفه اصلی و اساسی و یک اولویت بسیار مهم می داند.

رییس‌جمهوری در ادامه با اشاره به برخی اقدامات دولت در زمینه بهبود شرایط زیست محیطی از جمله بهبود کیفیت بنزین مصرفی در کشور اظهار کرد: با مشکلات زیست محیطی زیادی روبرو هستیم که اولین گام موثر برای رفع این مشکلات فرهنگ سازی است که این کار باید از مدارس آغاز شود و وزارت آموزش و پرورش برای این مهم، وظیفه ای سنگین به عهده دارد. قطعاً لازم است که به صورت موردی هم با کسانی که به محیط زیست آسیب می رسانند برخورد شود اما تا در این زمینه فرهنگ سازی نشود و فرهنگ حفاظت محیط زیست در بین مردم عمومیت پیدا نکند این مشکل به صورت ریشه ای رفع نخواهد شد.

رییس شورای‌عالی محیط زیست تصریح کرد: فرهنگ سازی در مسئله محیط زیست را باید از نسل جوان آغاز کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به این که وضعیت اماکن عمومی و تفرجگاه ها در کشورمان به خصوص در ایام تعطیلات به لحاظ محیط زیستی به هیچ وجه قابل قبول نیست و پس از استفاده مردم از این اماکن شاهد رها کردن حجم زیادی از زباله در طبیعت هستیم، گفت: حدود ۱۵ سال پیش که بنده در شورای‌عالی امنیت ملی بودم روزی به ما خبر رسید که تعداد زیادی خانه شناور روی دریاچه سد کرج ساخته شده یا رستورانهایی در حاشیه این دریاچه و رودخانه آن ساخته شده، فارغ از این که آب آشامیدنی مردم از همین دریاچه تامین می شود و آن زمان بنده شخصاً وارد عمل شده و پس از یک سال خون دل خوردن بالاخره این خانه ها و رستورانها را به طور کامل جمع آوری کردیم.

رییس‌جمهوری با تشکر از صدا و سیما و رسانه های همگانی کشور برای فرهنگ سازی در زمینه حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مسئله دوم پس از فرهنگ سازی توجه به لزوم مشارکت مردم و سازمانهای مردم نهاد در حفاظت از محیط زیست است چرا که هر وقت کار بر عهده مردم گذاشته شده است همه چیز به خوبی پیش رفته، چنانکه همین مردم انقلاب را به خوبی پیش برده و به پیروزی رساندند.

دکتر روحانی با تاکید بر این که مقامات دولتی در هر منصبی که باشند شأنیتی غیر از نوکری مردم ندارند، گفت: کشور، دولت، نظام و دینی که در اعماق وجود همه مردم وجود دارد متعلق به مردم است و این مردم باید به صحنه بیایند تا مشکلات حل و فصل شود و دولت باید فقط از تلاش های مردمی پشتیبانی کرده و موانع پیش روی مشارکت مردم را رفع کند.

رییس‌جمهوری با تاکید بر این که بدون مشارکت مردم هیچ مشکل بزرگی در کشور حل نمی شود، افزود: اگر در یک کشور غربی زباله ای را در پارک یا رودخانه ای بیاندازید خود مردمی که در آنجا حضور دارند چنان برخوردی با شما می کنند که از کرده خود پشیمان شده و مجبور می شوید که آن زباله را جمع کنید گذشته از این که دوربینهای نظارتی و ماموران دولتی این تخلف شما را ثبت کرده و مورد رسیدگی قرار می دهند.

دکتر روحانی با تصریح بر این که تذکر مردم برای نریختن زباله در محیط زیست عین نهی از منکر است، گفت: منکر یک عمل غیرشایسته است و همه گروه های مردم نهاد که در حوزه محیط زیست فعالیت می کنند اقداماتشان در حفاظت از عرصه های طبیعی کشور نهی از منکر و امر به معروف است.

رییس‌جمهوری اظهار کرد: پس از مسئله فرهنگ سازی و نهادینه کردن اصل حفاظت از محیط زیست و جذب مشارکت های مردمی سومین مسئله مهم در حفاظت موفق از محیط زیست این است که دولت با قدرت پا به این عرصه بگذارد و دولت در این راستا در اولین گام شورای عالی محیط زیست را فعال کرد.

دکتر روحانی با بیان این که به هر حال خواهان توسعه برای کشور هستیم، تصریح کرد: توسعه به شرطی می تواند پایدار باشد که مسائل زیست محیطی در آن از ابتدا رعایت شده باشد.

رییس‌جمهوری در ادامه با اشاره به این که برخی معضلات زیست محیطی از مرزهای سیاسی فراتر می رود، گفت: دولت در این راستا نیز گامهای جدی برداشته و بنده در ملاقاتهایی که با نخست وزیر عراق و رییس جمهوری افغانستان داشته ام، در کنار مسائل سیاسی و بین المللی بخش قابل توجهی از مذاکراتم را به مساله محیط زیست اختصاص دادم چرا که حفاظت از محیط زیست و زندگی مردم را وظیفه دینی دولت می دانم.

دکتر روحانی با تاکید دوباره بر این که باید حفاظت از محیط زیست را به فرهنگ عمومی کشور تبدیل کنیم، اضافه کرد: رسانه ها در زمینه فرهنگ سازی وظیفه بزرگی دارند.

رییس‌جمهوری در پایان سخنان خود تاکید کرد که به مردم و سازمانهای مردم نهاد اطمینان می دهم که دولت یازدهم حفاظت از محیط زیست را جزو اولویت ها و برنامه های اصلی خود می داند.

رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره اقدامات دولت در خصوص حفاظت بیشتر از جنگل‌های زاگرس گفت: یکی از مسائل مهم مورد توجه دولت یازدهم، جنگل‌های بلوط زاگرس به عنوان بزرگترین جنگل ایران است که امروز با معضلات جدی مواجه است.

دکتر روحانی اضافه کرد: در سفر دولت به ایلام از این جنگل‌ها بازدید و آخرین اقدامات در دست اجرا برای حفاظت و احیای این جنگل‌ها، بررسی و دستورات لازم صادر شد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در جنگل‌های زاگرس آن بخش‌هایی که در دسترس مردم بوده به طور طبیعی تا حد زیادی از آفت‌ها رها شده، اظهار کرد: مشکل در آن بخش‌هایی حاد است که در حصارهای سازمان‌های دولتی مانده و اگر قرار باشد در ادامه نیز رفع مشکلات این جنگل‌ها بر عهده دولت باشد این کار مدت‌ها به درازا خواهد کشید و نتیجه‌ای نیز نخواهد داشت و لذا باید کار به مردم سپرده شود.

دکتر روحانی پس از سخنرانی از ۴ نفر از برگزیدگان جایزه ملی حفاظت محیط زیست با اهدای لوح تقدیر کرد.

کد خبر 218304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =