بازده اقتصادی بالا در انتظار سرمایه گذاران ساخت 8 پالایشگاه کوچک

شرایط حضور شرکتهای خصوصی در طرح ساخت 8 مینی پالایشگاه میعانات گازی عسلویه فراهم شده است و بازده اقتصادی بالایی در انتظار سرمایه گذاران این طرح خواهد بود.

معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با خبرنگار شانا، افزود: در صورت مشخص شدن سرمایه گذاران، پروژه ساخت 8 مینی پالایشگاه میعانات گازی حداکثر در مدت 30 ماه اجرایی خواهد شد.

علی کاردر گفت: ساخت این پالایشگاه ها که از سوی وزیر نفت نیز مورد تاکید قرار گرفته است، بازده اقتصادی بالایی دارد و برای سرمایه گذاران، بسیار مقرون به صرفه است. 

وی با اشاره به تولید نفتا، بنزین و گازوییل در این پالایشگاه های کوچک گفت: استفاده از نفتا در مجتمعهای پتروشیمی و امکان صادرات بنزین و گازوییل، موقعیت خوبی را برای بخشهای خصوصی فعال در کار ساخت این پالایشگاه ها ایجاد می کند. 

کاردر با بیان اینکه به طور متوسط برای ساخت هر یک از هشت پالایشگاه کوچک میعانات گازی عسلویه به حدود 300 میلیون دلار سرمایه نیاز دارد، اظهار کرد: این هشت پالایشگاه دارای یک یوتیلیتی واحد (آب، برق، بخار) خواهند بود که به هر یک از سرمایه گذاران، درصدی از سهام آن تعلق می گیرد و 20 درصد سرمایه گذاری در احداث این یوتیلیتی نیز بر عهده شرکت ملی نفت ایران است.

به گزارش شانا، پیش از این نیز مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران اعلام کرده بود: با فراخوان عمومی در آینده نزدیک، عملیات اجرایی ساخت هشت پالایشگاه کوچک میعانات گازی در عسلویه به بخش خصوصی واگذار می شود.

به گفته عباس کاظمی، مهندسی پایه و ایجاد زیرساختهای عمومی این هشت پالایشگاه از سوی شرکت ملی پالایش و پخش انجام خواهد شد و مابقی اقدامها به بخش خصوصی سپرده می شود. 

واگذاری نیروگاه ها در قالب قراردادهای B.O.O و B.O.T

معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران، همچنین با اشاره به تاکید وزیر نفت مبنی بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح مینی ال ان جی افزود: معاونت سرمایه گذاری در این زمینه نیز مطالعه های مدونی را در دست دارد که البته برای به ثمر رسیدن این مطالعات باید ارتباطات تکنولوژیکی بیشتری برای فراهم شدن مقدمات بهره مندی از این فناوری جدید ایجاد شود.

کاردر از برنامه ریزی معاونت سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران برای جذب سرمایه گذاری در حوزه ان.جی.ال نیز خبر داد و گفت: همچنین امکان واگذاری نیروگاه ها در قالب قراردادهای B.O.O (ساخت، تملک، بهره برداری) و B.O.T (ساخت، بهره برداری، انتقال) به بخش خصوصی وجود دارد.

کد خبر 218312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =