اقتصاد دانش محور می‌تواند جایگزین منابع نفتی باشد

معاون اول رییس جمهوری گفت: در سالهای گذشته بحثهای فراوانی در زمینه اقتصاد متکی به نفت ایران انجام شد و امروز بر این باور هستیم که اقتصاد دانش محور می‌تواند جایگزینی برای منابع نفتی باشد.

به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری عصر دیروز (شنبه، 10 خردادماه) در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه سال ۱۳۹۲ کشور، با اشاره به برخی افراد که خواسته یا ناخواسته قصد دارند دولت را وارد حاشیه کنند، گفت: همه خوب به یاد دارند که پیش از این دولت، دنیا چگونه با ما حرف می‌زد، نرخ ارز تغییرات ساعتی داشت و آرامش و ثباتی در کشور حاکم نبود. اما این دولت در مقطع کوتاهی که فعالیت خود را آغاز کرده بر مشکلات کشور تمرکز جدی کرد و توانست آرامش را برقرار کند.

معاون اول رییس جمهوری به موضوع سیاستهای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ایران کشوری است که ممکن است به دلایل مختلف همچون فشارهای خارجی و بحران‌های اقتصادی دچار آسیب شود و اقتصاد مقاومتی در حقیقت نوعی مقاوم سازی اقتصاد کشور است تا در مقابل تکانه‌های خارجی و مشکلات دیگر، آن را از گزند و آسیب حفظ کند.

جهانگیری بر ضرورت توجه به چند نکته محوری در اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: یکی از این نکات اقتصاد دانش بنیان است که علی رغم اقدامهای انجام شده هنوز در ابتدای این مسیر هستیم و باید در دانشگاه‌های کشور جدی‌تر به این موضوع پرداخته شود.

وی نقشه جامع علمی کشور را از دیگر نکات قابل توجه دانست و افزود: این نقشه ضمن تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در اقتصاد مقاومتی نیز به آن اشاره شده و لازم است برای اجرای این نقشه تلاش شود.

جهانگیری بر ضرورت توجه به ساماندهی نظام نوآوری تاکید و تصریح کرد: این موضوع در هر کشوری بعنوان موضوعی راهگشا مد نظر قرار می‌گیرید، زیرا در برخی موارد یک ایده در یک کشور می‌تواند در سطح بین المللی مطرح شود و تحول آفرین نیز باشد.

معاون اول رییس جمهوری از رشد بهره‌وری و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی بعنوان دیگر نکات محوری سیاستهای اقتصاد مقاومتی نام برد و افزود: این موضوع باید در دانشگاه‌ها بطور جدی در دستور کار قرارگیرد تا بتوانیم سیاستهای اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم.

کد خبر 218369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =