صنعت پتروشیمی نیازمند جذب سالانه 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری است

صنعت پتروشیمی برای رسیدن به اهداف خود در افق 1404 نیازمند جذب سالانه 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

به گزارش خبرنگار شانا، وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز (شنبه 17 خرداد) در یازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران اظهار کرد: صنعت پتروشیمی با توجه به در اختیار داشتن نیروهای کارامد و با سابقه و با قدمتی 50 ساله دارای مزیتهای فراوانی برای سرمایه گذاری است.

نعمت زاده افزود: متاسفانه در دولت قبل توجه کمتری به توسعه این صنعت می شد و روند توسعه کند بوده و نتوانستیم به برخی از اهداف خود دست یابیم.

وی ادامه داد: برای توسعه این صنعت باید سالانه 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود که امری بسیار سخت و دشوار است اما می توان جذب سرمایه های جدید را محقق ساخت.

وی با بیان این که متاسفانه در سالهای گذشته به علت پیشرفت نداشتن طرحهای توسعه ای و تغییر برنامه ها ساخت طرحهای پتروشیمی با کندی مواجه بوده و سرعت لازم را نداشته است، گفت: باید تلاش کرد برنامه سرمایه گذاری سالانه 5 میلیارد دلاری برای توسعه صنعت پتروشیمی عملی شود.

وی با اشاره به این که ایران با توجه به ذخایر گسترده هیدروکربوری و دارا بودن اتان، متان، پروپان و بوتان و نیز میعانات گازی شرایط بسیار خوبی برای توسعه صنعت پتروشیمی دارد گفت: با کمک وزارت نفت باید خوراک مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی را تامین کنیم و سرمایه گذار باید مطمئن باشد که دارای خوراک مورد نیاز است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به ضرورت رسیدن به اهداف سند چشم انداز 1404 اشاره کرد و ادامه داد: باید با برنامه ریزی منسجم و یکپارچه و با همکاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران گامهای بلندی را برای رسیدن به اهداف صنعت پتروشیمی برداریم.

نعمت زاده ادامه داد: بحث خوراک یکی از مباحث مهم برای سرمایه گذاران است و با توجه به وجود زیرساختهای لازم می بایست یک برنامه ریزی جامع برای تامین خوراک انجام داد و در این مسیر بهره گیری بهینه از میدانهای نفت و گاز گسترش طرحهای ان جی ال از عواملی است که می تواند بر تامین خوراک تاثیرگذار باشد.

نعمت زاده افزود: سازمانهای توسعه ای در سالهای قبل از منابع مالی تهی شده اند و اکنون با توجه به فضای موجود در کشور می توان از سرمایه گذاران بیش از پیش حمایت کرد.

وی ادامه داد: اواخر سال گذشته با کمک مجلس توانستیم طرحی را مصوب کنیم که 70 درصد از منابع کسب شده از محل فروش امکانات و سهام به شرکتهای توسعه ای مانند ایدرو و یا پتروشیمی برگردد.

نعمت زاده اظهار کرد: یکی از چالشهای صنعت پتروشیمی عدم رشد صنایع میانی است و ما برای توسعه این بخش نیازمند تلاش گسترده ای هستیم تا بتوانیم صنایع پایین دست را نیز توسعه دهیم.

وی با بیان این که مناطق چابهار، جاسک، لاوان و ایرانشهر محلهای مناسبی برای توسعه صنعت پتروشیمی به شمار می روند، گفت: باید سرمایه گذاریهای زیربنایی را در این مناطق انجام دهیم و شرکت ملی نفت ایران و نیز شرکت ملی گاز باید حمایت ویژه ای از توسعه صنعت پتروشیمی به عمل آورند.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات و فناوری پتروشیمی باید احیا شود و با هدف توسعه دانش فنی صنایع میانی به فعالیت پرداخته و نیازهای کشورمان را برطرف کند.
نعمت زاده تصریح کرد: استفاده کامل از ظرفیتهای نصب شده می تواند افزایش تولید را به همراه داشته باشد و با توجه به این که 30 درصد از ظرفیتها خالی است، ضروری است با ایجاد فضای مناسب روند تولید و صادرات را افزایش داد.

کد خبر 218689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =