زنگنه: صندوق توسعه سرمایه گذاری پتروشیمی تشکیل می شود

بیژن زنگنه با دعوت از فعالان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی گفت: وزارت نفت مصمم است به منظور کمک به حضور اقشار کم درآمد در طرحهای سودآور آتی صنعت پتروشیمی، نسبت به ایجاد صندوق توسعه سرمایه گذاری پتروشیمی با محوریت سازمان بورس اقدام کند.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه، وزیر نفت، صبح امروز (شنبه 17 خردادماه) در یازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با بیان این مطلب افزود: بخش خصوصی باید حضوری پررنگ در صنایع پتروشیمی ایران داشته باشد و می دانیم فضای کسب و کار مناسب و سرمایه گذاری به همراه قیمت مناسب خوراک و وجود زیربناهای لازم، از شروط حضور بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی در این صنعت است.

وی با بیان این که وزارت نفت خود را متعهد به تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاریهای سودآور در صنعت پتروشیمی می داند، ادامه داد: در این زمینه وزارت نفت تسهیلات لازم را برای بخش خصوصی فراهم کرده و همزمان از اعطای رانتهای غیرقانونی و ناصواب جلوگیری می کند.

زنگنه در خصوص تجارت محصولات پتروشمی در بازارهای بین المللی گفت: بی تردید تنوع محصولات تولیدی و دستاوردهای چشمگیر صنایع پتروشیمی ایران، می تواند انگیزه های مضاعفی را برای سرمایه گذاری در این صنایع به وجود آورد.

وی افزود: به طور مثال در 25 سال گذشته ( 1989تا 2014) ارزش کل فروش محصولات پتروشیمی کشور از نزدیک به یک میلیارد دلار به 22.5 میلیارد دلار رسیده است که بخش عمده ای از این دستاورد با استفاده از پیشرفتهای علمی داخلی و همت متخصصان و کارگران ایرانی در طراحی، اجرا و ساخت تجهیزات و در شرایط تحریم تحمیلی برخی کشورها به دست آمده است.

وزیر نفت با بیان این که ارزش فروش محصولات پتروشیمی در سالهای اخیر جهشی قابل توجه داشته است، افزود: در پایان سال 2013 صنایع پتروشیمی ایران توانست در مجموع 12.8 میلیون تن به ارزش 9.9 میلیارد دلار محصولات را به بازارهای جهانی صادر کند و 14.5 میلیون تن را نیز به بازار داخلی عرضه کرد.

وی مهم ترین محصولات صنایع پتروشیمی ایران راشامل پلی اتیلنها، PET، پلی استایرین،PP و پارازایلین دانست و افزود: بیش از 50 درصد این محصولات در بازار داخلی عرضه شده و باقیمانده در بازارهای جهانی به فروش می رسد.

زنگنه عنوان کرد: ظرف چند سال گذشته، صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی ایران توانسته است به گستره بازارهای خود بیفزاید و اکنون محصولات آن در اقصی نقاط دنیا اعم از آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه صادر شود.

وزیر نفت با بیان این که صنعت پتروشیمی نیازمند دسترسی به فناوریهای نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است، ادامه داد: آخرین ارزیابیها نشان می دهد در سطح صنایع بالادستی و پایین دستی، نیازمند دسترسی به منابع مالی در حد 70 میلیارد دلار هستیم که در این ارتباط حدود 30 درصد مربوط به صنایع پایین دستی به ویژه در زمینه انواع پلیمرها به خصوص پلی پروپیلن و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن است.

زنگنه در ادامه با بیان اینکه صنایع پتروشیمی ایران متعهد به توسعه توانمندی های خود است، گفت: در این ارتباط، در یکی دوسال آینده ظرفیتها و محصولات جدیدی وارد بازار خواهد شد، به طوریکه در اوایل سال 2015 واحدهای پتروشیمی pvc  همدان، مجتمع ایزوسیاناتها، پلی اتیلنهای خطی لرستان، آمونیاک/ اوره هفتم، پلی اتیلنهای خطی مهاباد و فاز دوم خط لوله اتیلن غرب کشور نیز به پایان می رسد و محصولات خود را با تکمیل چند فاز از فازهای پارس جنوبی روانه بازار خواهد کرد.

وی افزود: بکارگیری دانشهای فنی جدید در تبدیل گاز طبیعی به ترکیبات با ارزش افزوده بیشتر از جمله پروپیلن که به طور عمده در صنایع پایین دستی کاربرد دارد، از تصمیمهای مهم و استراتژیک دولت است، بطوریکه تعدادی از این طرحها در مناطق داخلی و کمتر توسعه یافته کشور که از نظر منابع اولیه مورد نیاز از جمله، آب مصرفی قابلیتهای لازم را دارد (نظیر منطقه ایرانشهر در جنوب شرق کشور) احداث می شوند.

بخش خصوصی رقیب دولتی نخواهد داشت

وزیر نفت با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه های مجلس شورای اسلامی، سرمایه گذاری دولت در بخش پایین دستی و تکمیلی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ممنوع است، ادامه داد: به همین دلیل بخش خصوصی می تواند مطمئن باشد که در سرمایه گذاریهای خود در صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی رقیب دولتی نخواهد داشت.

زنگنه با بیان اینکه وزارت نفت به عنوان یک رویکرد اقتصادی، متعهد به تعامل همه جانبه با بخش خصوصی داخلی و خارجی برای توسعه صنایع پایین دستی نفت و گاز است، افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران به دلایل متعدد، همچنان حمایت همه جانبه از توسعه صنایع پتروشیمی را از اولویتهای سیاستهای اقتصادی خود می داند و توسعه این صنایع را در زمره اقدامهای راهبردی برای دستیابی به اهداف ملی کشور طبقه بندی کرده است؛ بر این اساس وزارت نفت، همواره تعهدی خلل ناپذیر برای توسعه این صنایع داشته و مقید به ادامه این تعهد است.

وی عمده ترین دلایل این حمایت همه جانبه را اعتقاد راسخ دولت به نقش پراهمیت توسعه زنجیره های ارزش بالادست تا پایین دست صنایع پتروشیمی به عنوان یکی از موثرترین عوامل محرکه اقتصاد ملی دانست و افزود: این صنعت به لحاظ ماهیت خود، واجد جایگاه مهمی برای جلب فناوری های پیشرفته و جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی داخلی و خارجی و حضور موثر در بازارهای جهانی است.

وزیر نفت در باره امکانات و مزیتهای رقابتی در اختیار صنعت پتروشیمی گفت: در میان سیاستها و رویکردهای قانونی، اقتصادی، مالی و اجرایی ناظر بر فعالیت های این صنعت، بی تردید مهمترین مزیت رقابتی برای سرمایه گذاری و توسعه صنعت پتروشیمی، دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طبیعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در احجامی گسترده و با قیمتی رقابتی است.

اتان فاز 12 تا 27 پارس جنوبی در اختیار پتروشیمی

زنگنه با بیان اینکه ایران بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان را در حد 33.6 تریلیون مترمکعب و صنایع تصفیه و انتقال گاز را به ظرفیت کنونی حدود 600 میلیون مترمکعب در روز در اختیار دارد، افزود: این ظرفیت به زودی تا حد هزار میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد و علاوه بر این، دسترسی به اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم مزیت رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقشی اساسی دارد.

وی افزود: با کامل شدن فازهای پارس جنوبی یعنی اتمام طرح های توسه فازهای 12 تا 27 این میدان، به میزان 650 هزار بشکه در روز میعانات گازی و 6.7 میلیون تن LPG و چهار میلیون تن اتان در سال قابل برداشت خواهد بود که اتان به طور کامل و سایر موارد بر حسب نیاز در اختیار صنعت پتروشیمی قرار خواهد گرفت.

زنگنه تصریح کرد: علاوه بر خوراکی که با اجرای طرحهای پارس جنوبی برای صنایع پتروشیمی تامین می شود، اجرای طرحهای متعد NGL و بازیافت C2+ از گازهای همراه نیز با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی در دستور کار قرار دارد و به تازگی تصمیمهای مهمی در سطح صنعت نفت اتخاذ شده است.

تکمیل زنجیره ارزش تولیدهای محصولات پتروشیمی

وزیر نفت با بیان اینکه تبعات قیمت خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی با توجه به شرایط منطقه ای و رقبا و با عنایت به منافع ملی در دراز مدت تعیین می شود، گفت: دولت عزم راسخی برای تکمیل زنجیره ارزش تولیدها، اعطای کمکها و مزیتها در اجرای این سیاستها دارد.

وی مزیتهای رقابتی دیگر را دسترسی به نیروی کار متخصص و ماهر و زیربناهای گسترده ارتباطی کشور، موقعیت جغرافیایی در هم مرزی با 15 کشور دیگر به ویژه کشورهای آسیای میانه و قفقاز جنوبی، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی با لحاظ کردن ثبات سیاسی و وجود قوانین حامی سرمایه گذاری، ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه گذاران از جمله معافیتهای مالیاتی و در عین حال وجود زنجیره ای از واحدهای فعال صنایع پتروشیمی برشمرد که هر کدام می توانند در توسعه صنایع پایین دستی و بالادستی خود ، نقشی تعیین کننده ایفا کنند.

زنگنه یادآور شد: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز امکان مهم دیگری است که تمرکز علاقه مندان بر این فرصت نیز توصیه می شود. 

وزیر نفت با اشاره به اینکه هنوز صنایع پتروشیمی ایران به پتانسیلهای خود به طور کامل دست نیافته و هنوز جا برای گسترش بیشتر دارد، افزود: در راه دستیابی به این اهداف، دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت همچنان از مشارکت بخش خصوصی و دارندگان فناوری های پیشرفته استقبال می کند و متعهد است تا بر مبنای قوانین موجود، سرمایه گذاری را از جهات مختلف آسان کند و حمایت های لازم را انجام دهد.

یازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران از صبح امروز (شنبه، 17 خرداد) با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیران نفت و صنعت، معدن و تجارت در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز به کار کرده است. 

 

 

کد خبر 218691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =