دولت پشتیبان سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه پتروشیمی است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در هر منطقه از کشور (بویژه مناطق ویژه اقتصادی) که شرایط مناسب برای توسعه صنعت پتروشیمی فراهم باشد، مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری در این صنعت اعطا می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه، 17 خرداد ماه) در همایش صنعت پتروشیمی ایران تصریح کرد: تملک، آماده سازی و اعطای زمین و تجهیزات، معافیتها و تخفیفهای مالیاتی، گمرکی و بیمه ای از جمله مواردی است که برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران با هدف توسعه صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اذعان کرد: هم اکنون ایران یکی از امن ترین کشورها برای سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی است و علاقه مندان به سرمایه گذاری در این صنعت مطمئن باشند دولت ایران نهایت حمایت را از مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی انجام می دهد.

معاون اول رئیس جمهوری به رویکرد و دیپلماسی فعال انرژی دولت که نمونه آن برگزاری همایش بزرگ بین المللی پتروشیمی است اشاره و تصریح کرد: این اقدامها برای بهره گیری از منابع هیدروکربوری کشور موثر است و در همین ارتباط ایجاد قطبهای توسعه صنعت پتروشیمی علاوه بر خلیج فارس در سواحل دریای عمان از دیگر اهداف دولت برای آماده سازی زیرساختهای لازم توسعه صنعت پتروشیمی است.

جهانگیری ظرفیت فعلی تولید سالانه محصولات پتروشیمی را حدود 60 میلیون تن عنوان کرد و افزود: این ظرفیت در آینده ای نزدیک به بیش از دو برابر افزایش می یابد.

این مقام مسئول گفت: توسعه صنعت پتروشیمی برای جلوگیری از خام فروشی منابع هیدروکربوری و تبدیل حداکثری نفت خام و میعانات گازی به فرآورده های پلیمری با ارزش بالاتر در اولویت برنامه ها و دستور کار دولت قرار دارد و امید داریم در آینده ای نه چندان دور به صادرکننده عمده فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا تبدیل شویم.

جهانگیری با بیان اینکه استفاده از منابع مالی خارجی و حمایت نظام بانکی کشور به ویژه اولویت بهره گیری از منابع صندوق توسعه ملی از جمله سیاستهای حمایتی و برنامه های قطعی دولت در حمایت از صنعت پتروشیمی است، ادامه داد: جای بسی خوشبختی است که سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری، پشتیبان و تعیین کننده اقدامهای توسعه ای دولت در حوزه صنایع میانی و پایین دستی مرتبط با صنعت پتروشیمی کشور است.

وی با بیان اینکه به تدریج شرکت ملی صنایع پتروشیمی از حالت بنگاه داری خارج و به صورت یک نهاد توسعه ای درآمده است، افزود: این نهاد وظیفه سیاست گذاری توسعه صنعت پتروشیمی و در موارد ضروری مشارکت با سرمایه گذاران داخلی و خارجی را بر عهده دارد.

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: به اعتقاد کارشناسان سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران به دلایل مختلف از جمله وجود نیروهای متخصص و کارآمد بومی، دسترسی آسان به آبهای آزاد بین المللی، رشد تقاضای داخلی، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و وجود زیرساختهای مناسب و امکانات فراوان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مزیتهای رقابتی و جذابیتهای غیرقابل انکاری برخوردار است.

این مقام مسئول ادامه داد: بی تردید همگان می دانند امروزه اکثر تجهیزات موردنیاز صنایع پتروشیمی و نفت و گاز در داخل تولید می شود و روند تکمیل و بهره برداری پروژه ها و طرحهای برنامه های پنج ساله توسعه در دوران تحریم، موید این توان مندی هاست.

وی با بیان اینکه این دستاوردها و توانمندی ها تاثیری مثبت و مستقیم در کاهش قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی و توجیه اقتصادی پروژه ها داشته است، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی در اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی با تلاش بخش خصوصی توسعه می یابد و دولت تنها مسئولیت ایجاد بستر مناسب و سیاست گذاری و ارائه خدمات فنی پایه و تجهیز زیرساختهای اساسی موردنیاز توسعه صنعت و تامین خوراک و مواد اولیه را عهده دار است.

به اعتقاد جهانگیری ایران تنها کشور منطقه است که زنجیره احداث صنایع پتروشیمی را طی برنامه های توسعه ای پنج ساله از طراحی مفهومی تا تولید محصولات با کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی توسط نیروهای داخلی اجرا کرده است و ایران به دلیل بهره مندی از منابع مختلف موردنیاز این صنعت تنها کشور جهان و خاورمیانه است که مجموع هیدروکربورهای موردنیاز این صنعت را هم در منابع گازی و هم منابع مایع به بالاترین میزان در اختیار دارد.

به گفته جهانگیری بر اساس آمارهای رسمی ایران با دارا بودن حدود 11 درصد ذخایر نفتی و 17 درصد ذخایر گازی حائز رتبه اول جهان از لحاظ ارزش ذخایر نفت و گاز است و همه اذعان دارند که ایران از بزرگترین تامین کنندگان انرژی دنیا در آینده خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه این ذخایر می تواند برای ده ها سال خوراک و انرژی موردنیاز صنایع گوناگون کشور را به ویژه صنعت پتروشیمی با اطمینان و قیمت رقابتی تامین کند، افزود: بدیهی است شرکای آینده ایران کسانی هستند که در برنامه های مهم توسعه ای امروز کشورمان مشارکت سازنده داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ایران در سال 1342 به عنوان اولین کشور خاورمیانه با بهره برداری از مجتمع کود شیمیایی مرودشت شیراز صنعت پتروشیمی را در منطقه بنیان گذاری کرد، ادامه داد: در حال حاضر سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس قطب بزرگ صنایع پتروشیمی جهان به شمار می رود و خلیج فارس علاوه بر مرکزیت تولید و حمل و نقل انرژی جهان محوریت تولید و تامین نیازهای صنایع پایین دستی پتروشیمی جهان را نیز در اختیار دارد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید به منظور تحقق رشد و توسعه پایدار کشور و افزایش رفاه مردم سیاست های مختلفی را به اجرا گذاشته است، در تشریح این سیاست ها گفت: دولت با ایجاد ثبات در فضا و شاخص اقتصاد کلان کشور روند تغییرات نرخ تورم، نرخ ارز و سود بانکی را برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی کرده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: دولت در تعامل سازنده با اقتصاد جهانی امکان استفاده از فرصتهای مهم بین المللی را فراهم کرده و بدیهی است در فرایند سرمایه گذاری و رشد و توسعه کشور، توسعه صنعت پتروشیمی اولویت ویژه ای دارد.

جهانگیری یادآور شد: بی تردید در جهان کنونی، کیفیت ابعاد مختلف زندگی ساکنان کره زمین در حوزه های بهداشت، سلامت، علوم پزشکی، مواد غذایی، پوشاک، توریست و مسکن به صنعت پتروشیمی است و توسعه آن وابسته است.

یازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران از صبح امروز (17 خرداد) با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیران نفت و صنعت، معدن و تجارت در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز به کار کرده است.

کد خبر 218701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =