لزوم وجود هاب لجستیک محصولات پتروشیمی در ایران

مدیر عامل شرکت آلمانی کارل اشمیت در جریان سخنرانی در سومین نشست تخصصی نخستین روز از برگزاری یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران بر لزوم وجود هاب لجستیک محصولات پتروشیمی در ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، سومین نشست تخصصی در نخستین روز از یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران (IPF 2014) عصر امروز ( شنبه 17 خرداد ماه) در تهران واقع در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به ریاست عباس طائب و حضور ژان سنتناک، مدیرعامل شرکت فرانسوی اکسنس، محمد فدهیل بن عبدالرحیم، خبرنگار ارشد سایت ICIS و ولفگنگ هاپمن، مدیر فنی شرکت کارل اشمیت برگزار شد.

 سنتناک در این نشست تخصصی به ارائه مقاله ای با عنوان فناوری های حمایتی در همگرایی پالایش و پتروشیمی، فدهیل بن عبدالرحیم به ارائه مقاله ای با عنوان بازارهای پروپیلن و پلی اتیلن و هاپمن به ارائه مقاله ای درباره زنجیره ارزش، زنجیره ارزش جهانی پلاستیک پرداختند و در پایان نیز همانند دیگر نشست های تخصصی پرسش و پاسخ انجام شد.

هاپمن در ابتدای نشست با تاکید بر نیاز ایران به هاب لجستیک محصولات پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش، گفت: بر اساس گفته یکی از مشتریان، ارسال یک کانتینر پر از پلیمر از پایانه جبل علی امارات به بندر شانگهای چین تنها 30 دلار هزینه دارد و ما می خواهیم از ایران و عربستان برای ارسال محصولات مشتری جذب کنیم و حاضریم به ایران نیز برای ایجاد هاب لجستیک کمک کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تناسب میان کانترها و محصولات در هابهای لجستیکی گفت: با توجه به صادرات چند میلیون تن محصولات پتروشیمی از خاورمیانه باید برنامه ریزی هوشمندانه در بخش لجستیک صورت گیرد، امروز مشتری به دنبال قیمتهای رقابتی، سرعت، دقت و صحت در ارسال، شراکت بلند مدت و محصولات باکیفیت است.

مدیر فنی شرکت کارل اشمیت با تاکید بر لزوم احداث انبار در مراکز لجستیکی، گفت: حمل و نقل محصولات باید هفت تا 10 روز زمان ببرد، باید انبارهایی داشته باشیم که 10 تا 15 روز محصولات را نگاه داریم و به طور مستقیم از انبارها ارسال محصولات صورت گیرد.

هاپمن با اشاره به این که عربستان در حال ایجاد هابهای بزرگ لجستیک است، گفت: با توجه به این که نخست محصولات به هاب لجستیک حمل و سپس از آنجا ارسال می شوند باید در ارسال محصولات و در حوزه لجستیک به رقابت پذیری توجه شود.

وی با اشاره به راههای مختلف برای کاهش هزینه ها از جمله به کارگیری فناوری تازه برای حذف پلتها تاکید کرد: ایران در حوزه لجستیک پلیمر باید شرایط خود را بهبود بخشد.

مدیرعامل اکسنس در ادامه سومین نشست تخصصی روز نخست  یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران با تاکید بر این که اکسنس شریک قوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بوده است، گفت: اکسنس به طور کامل از تحریم ها پیروی کرده است اما اکنون امیدواریم نتیجه مذاکرات ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 مثبت باشد و بار دیگر بتوانیم با یکدیگر همکاری کنیم و به موفقیت دست یابیم.

سنتناک در ادامه نشست گفت: رشد تولید مواد شیمیایی در خاورمیانه بسیار بیشتر از سایر نقاط دنیاست، تقاضا در خاورمیانه بسیار بالاست و این منطقه علاوه بر صادرات محصولات پتروشیمی دارای بازاری به شدت رو به رشد است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به عرضه محصولات خود در داخل بازار ایران، عنوان کرد: هزینه زیادی صرف توسعه پایدار کرده ایم و این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.

سنتناک افزود: ما انواع کاتالیستها را در واحدهای مختلف و سالانه 55 هزار تن محصول مختلف پتروشیمی تولید می کنیم و دارای سه هزار و 300 فناوری هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت مسائل زیست محیطی در صنعت تصریح کرد: علاوه بر رعایت مسائل زیست محیطی باید به گونه ای عمل کنیم که مقرون به صرفه باشد. 

مدیر اکسنس با تاکید بر فعالیت شرکتش در حوزه توسعه پایدار گفت: تلاش کرده ایم تا برای تولید محصولات پتروشیمی، آب کمتری مصرف کنیم و از این طریق مصرف انرژی را 45 درصد کاهش داده ایم. 

وی تصریح کرد: ترکیب رویکرد توسعه پایدار با توسعه اقتصادی به سودآوری فناوری و رشد حداقل 30 درصدی می انجامد.

مدیر عامل اکسنس با اشاره به فناوری تازه این شرکت، گفت: با این فناوری الفینهای c4 تا c6 را در یک مجموعه جمع و به پروپیلن تبدیل می کنیم.

فدهیل بن عبدالرحیم در ادامه این نشست تخصصی گفت: وضعیت اقتصادی ایران، شرایط بیمه و بی میلی بانکها برای برقراری ارتباط با ایران، مهم است، ضمن این که خوشبینی نسبت به لغو تحریمها لغو و  تعدیل قیمتها وجود دارد.

وی افزود: ظرفیتهای جدید در آسیا و خاورمیانه در سال 2018 وارد بازار می شوند و تولیدکنندگان می توانند از مزیت قیمتی آن بهره مند شوند. 

وی با اشاره به قیمتهای تعیین شده در چین به عنوان مولفه تاثیرگذار بر قیمتهای جهانی، افزود: تولیدکنندگان پلاستیک به تقاضا در چین نگاه می کنند بنابراین هرگونه تغییر در تقاضا بر بازار تاثیرگذار است.

خبرنگار ارشد  ICIS گفت: برگزاری جام جهانی 2022 در قطر بر عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی تاثیرگذار خواهد بود، یکی دیگر از اتفاقهای مهم در سالهای آینده که می تواند بر عرضه و تولید محصولات پتروشیمی اثر بگذارد پروژه های خانه سازی در دوبی است. 

فدهیل بن عبدالرحیم تصریح کرد: دغدغه اصلی تولیدکنندگان در خاورمیانه قیمت فروش محصولات است؛ ضمن این که دغدغه دیگر هزینه بالای تولید به دلیل هزینه های برق، انبار و یا حتی نیروی انسانی به شمار می روند.

کد خبر 218762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =