پیوندی: ایران تا 5 سال آینده 10 میلیون تن متانول تولید می کند

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آخرین نشست تخصصی روز نخست یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی در تهران از افزایش ظرفیت تولید متانول کشور ظرف پنج سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، چهارمین نشست تخصصی از نخستین روز برگزاری یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران (IPF 2014) عصر دیروز ( شنبه 17 خرداد ماه)  در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به ریاست آندره بروسو، میر عامل شرکت پلمیر بروسو سوئیس و باحضور محمد حسن پیوندی، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، ژان سنتناک، رئیس هیئت مدیره شرکت اکسنس فرانسه و ولفگانگ هاپمن، مدیر فنی شرکت کارل اشمیت آلمان برگزار شد.

پیوندی در ابتدای این نشست تخصصی با عنوان پروپیلن و مشتقات پروپیلن که به صورت پرسش و پاسخ برگزار می شد، با ترسیم نمایی کلی از شرایط کنونی صنعت پتروشیمی ایران، اعلام کرد: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران در سال گذشته میلادی به حدود 60 میلیون تن رسید.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه رشد صنعت پتروشیمی ایران شتاب گرفته بود اما طی سالهای گذشته این روند کند شد.

 وی افزود: صنعت پتروشیمی را در ایران با توجه به وجود ذخایر گسترده در پارس جنوبی،  پایه گذاری کرده ایم و در نظر داریم با رویکردی تازه به روند توسعه صنعت پتروشیمی شتاب دهیم.

وی اعلام کرد: هفت طرح متانول در پارس جنوبی با فاینانس چینی ها در حال ساخت است که خوشبختانه روند تامین مالی طرحها شتاب گرفته است.

پیوندی با بیان این که طی پنج سال آینده ایران 10 میلیون تن متانول تولید می کند، گفت: تقریبا هر 6 ماه یکبار یک طرح به مدار تولید می پیوندد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه ریزی برای تولید 55 میلیون تن محصولات پتروشیمی، گفت: در صورت بهره برداری از این طرحها سالانه 26 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی روانه بازار می شود.

پیوندی تصریح کرد: میانگین پیشرفت این طرحها حدود 20 درصد است و برای اجرای آنها باید 33 میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گیرد.

به گفته این مقام ایرانی، تا پایان سال 2015 حدود یک میلیون تن پلی اتیلن به ظرفیت موجود کشور افزوده می شود و با بهره برداری از فاز های 15 و 16 و همچنین 17 و 18 خوراک این مجتمعها نیز تامین می شود: یکی از اهداف ما تولید پروپیلن است  و برنامه ریزی های خوبی برای این منظور انجام شده است.

پیوندی گفت: ایجاد مجتمعهای آلفا الفین در حال برررسی است و پتروشیمی های جم و امیر کبیر برای احداث این واحد ها ابراز تمایل کرده اند.

در این نشست تخصصی ژان سنتناک، با بیان این که سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی همیشه سخت بوده است گفت: برای سرمایه گذاری باید یک راهبرد منسجم داشت.

وی ادامه داد: ایران در وضع خاصی قرار دارد و با توجه به ذخایر گسترده گاز باید روشهایی را در نظر بگیرد که بازگشت سرمایه داشته باشد، بنابراین پیشنهاد می شود که ایران از فناوریهای نوین مصرف بهینه بهره گیرد.

 هاپمن با بیان این که پس از هشت سال، دوباره به ایران آمده است، گفت: در سفر قبلی ام به ایران، وضع پشتیبانی صنعت پتروشیمی را بررسی کردم و اکنون باید بگویم که این کشور برای توسعه باید در صنعت پشتیبانی خود بازنگری کند.

وی افزود: در سالهای اخیر حجم کالا تغییر کرده است و باید برای پیشرفت زنجیره عرضه را بهبود بخشید.

در این نشست یکی از حاضران پرسشی با این عنوان مطرح کرد که در امکان سنجی تولید پروپلین از متانول، قیمت گاز طبیعی چقدر باید باشد تا تولید صرفه اقتصادی داشته باشد؟

 پیوندی در پاسخ گفت: این سئوال بسیار اساسی است، سرمایه گذاری زیادی روی تولید متانول شده است زیرا سود بالایی را نصیب تولیدکننده می کند، این نوید را باید بدهم که در آینده نزدیک ایران به یکباره متانول زیادی روانه بازار می کند و در این صورت همه انتظار دارند که قیمت متانول و متان پایین بیاید.

سنتناک نیز در این باره گفت:جی تی ال قیمتها را به شدت کم می کند، به همین دلیل آمریکا هم سرمایه گذاری بسیار زیادی در این حوزه انجام داده است.

یکی دیگر از حاضران در جلسه درباره جنبه های اقتصادی همگرایی واحدهای پالایش و پتروشیمی پرسشی مطرح کرد و مدیرعامل اکسنس در پاسخ گفت: در کشورهای دارنده ذخایر عمده نفت و گاز، تولید سوخت و محصولات پتروشیمی به صرفه است، بنابراین بسیاری از پروژه ها در خاورمیانه این روند را دنبال می کنند.

پیوندی در این باره گفت: برای این منظور باید خوراک لازم برای واحدهای پتروشیمی و پالایشی به طور همزمان تامین شود، خوشبختانه در ایران تولید نفت زیادی داریم که با خود گازهای همراه و میعانات گازی زیادی را به همراه دارد که می توان از آنها به عنوان خوراک این واحدها استفاده کرد.

وی همچنین در پاسخ به سئوال یکی از شرکت کنندگان از کارشناسان در باره صادرات گاز طبیعی، گفت: فکر نمی کنم صادرات گاز طبیعی به صرفه باشد و باید مواد خام را به محصولات با ارزش تر بدل کرد، باید با دقت بیشتری گاز را مصرف کنیم، ما در آینده به گاز برای تولید آب آشامیدنی هم نیاز خواهیم داشت.

بروسو نیز گفت: با این وجود که پاسخ به این سئوال آسان نیست اما همه می دانیم که ساده ترین راه حل، صادرات مواد خام است، می توان به عنوان یک مثال مناسب کشور آسیایی تایلند را در نظر گرفت که محصولات پتروشیمی خود را گام به گام متنوع کرد.

یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی دیروز (شنبه 17 خرداد ماه) با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت و عباس شعری مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از مدیران ارشد و کارشناسان داخلی و خارجی این صنعت آغاز به کار کرد.

امسال 226 شرکت ایرانی و 36 شرکت خارجی فعال در صنعت پتروشیمی در این همایش حضور دارند و 780میهمان ایرانی و 58 میهمان خارجی در این همایش هستند.

به گزارش شانا، یازدهمین همایش بین‏ المللی پتروشیمی ایران همزمان با پنجاهمین سالگرد صنعت ارزش آفرین پتروشیمی تا امروز (یکشنبه 18 خردادماه ) در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما به کار خود ادامه می دهد.

کد خبر 218772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =