۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳
  • کد خبر: 218863
ایران باید روی تولید گازهای متعارف تمرکز کند

بعد از ظهر امروز ( یکشنبه 18 خردادماه) در آخرین نشست پرسش و پاسخ یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران موضوع شیل گس به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار شانا، این نشست با شرکت پریما ویسواناتان، معاون سردبیر بخش پتروشیمی موسسه پلاتس، شهرین اسمایاتیم از پتروکمیکال استندارد، اندریا بروسو از بروسو پلیمرز، محمد حسن پیوندی  معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، و محمدرضا یوسف پور، مدیر بخش اچ اس یی شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.

در این جلسه این سئوال مطرح شد که آیا شیل گس ها بر محیط زیست تاثیر مخرب دارند، که در پاسخ یوسف پور، رئیس ایمنی و بهداشت شرکت ملی پتروشیمی ایران اظهار کرد که با وجود بهبود فن آوری ها نگرانی هایی در این مورد وجود دارد که از آن جمله می توان به مقدار زیاد آب مصرفی برای استخراج شیل گس اشاره کرد.

وی افزود که تصفیه آب مصرفی در این روش، تخریب و آلوده سازی منابع آبی از دیگر نگرانی های استفاده از این روش هستند اما خوشبختانه ژاپن و کره توانسته اند روشهای استخراج این گاز را بهبود بخشند و اثرات منفی آن را بکاهند.

یوسف پور در پاسخ به این که آیا شیل اویل در ایران نیز وجود دارد گفت: می دانم که شرکت ملی نفت ایران در این زمینه تحقیق کرده و فعالیت هایی نیز در دست اقدام دارد اما باید بدانیم که ایران منابع متعارف متنابهی دارد که باید هم اکنون روی آنها تمرکز کند.

سئوال دیگری که مطرح شد در ارتباط با تاثیر افزایش تولید گاز بر قیمت محصولات پتروشیمی بود که در این رابطه شهرین اسمایاتیم اظهار کرد که افزایش تولید گاز طبیعی لزوما نمی تواند قیمت محصولات پتروشیمی را کاهش دهد زیرا عواملی مانند حاشیه سود تولیدکنندگان در آن دخیل است و هیچ تولیدکننده ای نمی خواهد ضرر کند.

در همین حال یکی از حاضران در سالن از تجربیات خود در پنسیلوانیای آمریکا سخن گفت و بیان کرد که آمریکا نزدیک به سه ماه است که اتیلین به کانادا صادر می کند و یک ماه است که گاز خود را به اروپا صادر می کند. این شرکت کننده همچنین اضافه کرد که در آمریکا هنوز شیل گس هایی وجود دارند که فن آوری لازم برای استخراج آنها وجود ندارد.

یکی دیگر از حاضرین با اشاره به حجم بالای ذخایر متعارف گاز ایران و روسیه و به طور کل منطقه خاورمیانه، اظهار کرد که با توجه به اینکه تلاش می شود قیمت ها به هر شکل ممکن پائین بیاید، باید روی این ذخایر تمرکز کنیم و بر اساس پیش بینی ها می توانیم با ادامه روند افزایش تولید گاز خود در کشور، بخش زیادی از تقاضای جهانی گاز را پاسخ دهیم.

یکی دیگر از حضار این سئوال را مطرح کرد که آیا ساختار زمین شناسی شیل ها بر روی نوع گاز استخراج شده می تواند تاثیر داشته باشد. در پاسخ بخ این سئوال اسمایاتیم از موسسه پتروکمیکال استندارد، اظهار کرد که نوع گاز بر اساس ساختار شیل می تواند بسیار متنوع باشد.

وی ادامه داد که در ابتدای استخراج شیل گس ها تنها شاهد گازهای خشک بودیم که تولید آنها بسیار گران بود اما اکنون گازهای مرطوب را می توانیم با هزینه های بسیار پائین تر تولید کنیم.

از سوی دیگر اندریا بروسو از شرکت بروسو پلیمرز در رابطه با راهبردهای استراتژیک کشورها در خصوص تولید شیل گس گفت: باید دقت کنیم که حجم زیاد سرمایه گذاری در شیل گس ها و نیز اثرات زیست محیطی که از آن صحبت به میان آمد، هیچ یک جنجال رسانه ای نیست، و به عنوان یک واقعیت باید دانست که همه کشورهای می خواهند در بازار رقابت باقی بمانند پس برای این می توانند هر تصمیمی بگیرند.

یکی دیگر از حضار در مورد روند کاهشی یا افزایشی قیمت تولید شیل گس ها سئوال کرد که در این رابطه اسمایاتیم گفت: در دو دهه گذشته هزینه فن آوری هایی که در استخراج شیل به کار گرفته می شود، کاهش یافته است که این یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت است، اما سئوال اینجاست که آیا با تولید گاز بیشتر مجاز به فروش آن به هر قیمتی هستیم، که باید گفت نه و همیشه باید مصرف کننده را در نظر آورد.

یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی دیروز (شنبه 17 خرداد ماه) با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت و عباس شعری مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از مدیران ارشد و کارشناسان داخلی و خارجی این صنعت آغاز به کار کرد.

امسال  226 شرکت ایرانی و 36 شرکت خارجی فعال در صنعت پتروشیمی در این همایش حضور دارند و 780میهمان ایرانی و 58 میهمان خارجی در این همایش حضور دارند.

به گزارش شانا، یازدهمین همایش بین‏ المللی پتروشیمی ایران همزمان با پنجاهمین سالگرد صنعت ارزش آفرین پتروشیمی تا امروز (یکشنبه 18 خرداد ماه) در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما به کار خود ادامه می دهد.

کد خبر 218863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =