پیشرفت شل اویل امریکای شمالی چالش اصلی نشست اوپک

افزایش تولید نفت خام امریکای شمالی احتمالا یکی از موضوعات اصلی بحث نشست این هفته وزرای اوپک در وین است و همچنین انتظار می رود گروه به منظور ثبات قیمت نفت، تولید نفت خود را افزایش ندهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی اینوستینگ، چنانچه قیمت فعلی نفت از 100 دلار در هر بشکه به 110 دلار افزایش یابد، کاهش تقاضا به نگرانی گروه تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر، کاهش قیمت به هزینه نهایی تولید نفت اعضای اوپک نزدیک می شود.

سقف تولید نفت خام 12 عضو اوپک، که حدود 40 درصد از نفت جهان را تأمین می کنند، در دو سال اخیر به 30 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

چاد مابری، تحلیلگر موسسه ام ال وی اند کو، گفت: به نظر ما میزان تولید نفت از نشست ماه دسامبر اوپک نگران کننده تر است. اعضای اوپک از قیمت فعلی نفت کاملا راضی هستند و نه تنها قیمت ها را بالا نگه داشته اند بلکه باعث به وجود آمدن نوسانات بسیار کمی نیز شده اند و این شرایط مطلوبی برای آنهاست.

اگرچه افزایش تولید نفت شل امریکا 6 ماه پیش یکی از نگرانی های اوپک بود، با بالا رفتن تقاضای جهانی نفت، تولید نفت اوپک ثابت ماند. 

مابری تصریح کرد که عرضه روزانه نفت آمریکای شمالی، با تولید 11.4 میلیون بشکه ای امریکا، از 18.2 میلیون در 6 ماه گذشته به 18.5 میلیون بشکه افزایش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی، که دیده بان انرژی کشورهای صنعتی جهان است، اواسط ماه مه پیش بینی کرد که تقاضای جهانی نفت در سال جاری، با افزایش روزانه 1.3 میلیون بشکه ای نسبت به ماه آوریل و 2.2 میلیون بشکه ای نسبت به ماه مه سال 2013 میلادی، به 92.8 میلیون بشکه در روز برسید.

این سازمان پیش بینی کرد که میزان عرضه نفت در ماه مه 92.1 میلیون بشکه در روز بوده که حدود 700 هزار بشکه آن به وسیله اوپک کامل شده است. این میزان مربوط به تولید سال گذشته نفت لیبی و تنها نیمی از ظرفیت تولید این کشور است.

اعتصاب ها، تظاهرات و درگیری ها میان جناح های مختلف در لیبی باعث اخلال در تولید نفت و کاهش تولید کلی نفت اوپک شد و بزرگترین صادر کننده اوپک عربستان سعودی را برای تولید بیشتر تحت فشار قرار داد.

در عین حال، اگر کشورهای غربی تحریم های نفتی علیه ایران برای برنامه هسته ای این کشور را بردارند، تولید نفت ایران به احتمال زیاد افزایش می یابد و از عراق، که هم اکنون دومین تولید کننده نفت اوپک پس از عربستان سعودی است، نیز بیشتر می شود.

بر اساس نظرسنجی موسسه پلتس و مقام های صنعت نفت و تحلیلگران، اعضای اوپک قصد دارند که سهمیه خود را 30 میلیون بشکه در روز حفظ کنند که باعث می شود تقاضای جهانی برای تولید نفت امریکای شمالی افزایش یابد.

کد خبر 218984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =