ظرفیت تولید نفت ایران افزایش خواهد یافت

رییس جمهوری گفت: در شرایط فعلی که مذاکرات با گروه 5+1 ادامه دارد ظرفیت تولید نفت ایران افزایش یافته و این موضوع به تحریم ها مربوط نیست.

به گزارش خبرنگار شانا، نشست خبری دکتر روحانی رئیس‌جمهوری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی صبح امروز (شنبه 24 خردادماه) همزمان با نخستین سالگرد تحقق حماسه سیاسی 24 خردادماه 1392 و یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تالار شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای با گروه 5+1 همچنان راه اعتدال و میانه روی را ادامه خواهید داد یا خیر، گفت: این دولت همیشه آماده مذاکره با گروه 5+1 بوده و تا به حال نیز در توافق اولیه موفق بوده ایم.

وی افزود: اگر به توافق نهایی نرسیم هیچگاه شرایط همانند دوره گذشته و دوره شدت تحریمها نخواهد بود، ما با دنیا تعامل سازنده داریم و در شرایط فعلی که مذاکرات با گروه 5+1 ادامه دارد ظرفیت تولید نفت ایران افزایش یافته و همچنین 4 فاز پارس جنوبی نیز امسال به بهره برداری خواهد رسید و این موضوع به تحریمها مربوط نیست.

روحانی با بیان این که پتانسیل سرمایه گذاری در ایران افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر کشورمان از پتانسیل سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری برخوردار است که نقش صنعت نفت در چنین سرمایه گذاریهایی بسیار بالاست.

رییس جمهوری تصریح کرد: هرچند اختلاف نظرهایی با گروه 5+1 وجود دارد، اما همه باید بدانند که توافق در مذاکرات هسته ای به نفع همه و به نفع توسعه و ثبات منطقه خواهد بود.

وی در خصوص روند آزادسازی داراییهای بلوکه شده ایران گفت: بخش زیادی از داراییهای بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی آزاد شده و ما نیز آنها را دریافت کرده ایم و این موضوع نیز تداوم خواهد داشت.

رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که بدون ثبت نام شما و بعد از انتخاب شما، چالشهای مختلفی را کارشناسان پیش بینی می کردند، مصادیق این چالشها بخصوص در اقتصاد مشخص بود ولی در حوزه سیاست داخلی نمی شد مصادیقی مشخص کرد، به نظر می رسد متاسفانه همان چالشها در سیاست داخلی گریبانگیر دولت شده و برخی دنبال حاشیه سازی برای دولت شما هستند، برنامه شما برای نیفتادن در این حاشیه ها چیست؟

روحانی در پاسخ گفت: همان طور که دولت قبلا شاید چند بار اعلام کرده، دولت کاملا از نقد، بویژه نقد سازنده استقبال می‌کند، دولت می‌خواهد هر کس حرف می‌زند با شناسنامه حرف بزند. برخی نهادها، نهادهای ملی هستند و نهادهای ملی نمی‌توانند کار حزبی انجام بدهند، نهادهای ملی نمی‌توانند اپوزیسیون دولت باشند، نهادهای ملی، کارشان تلاش و خدمت به کل ملت، کشور و جامعه است.

وی عنوان کرد: دولت، قوه مقننه، قوه قضاییه، نیروهای مسلح، شهرداریها، حوزه‌های علمیه، دانشگاهها و صدا و سیما نهادهای عمومی هستند، اینها نهادهای ملی هستند، اما احزاب و گروهها نه، من به وزارت ارشاد توصیه می‌کنم هر حزب، جناح یا هر گروهی که دنبال یک رسانه است به سرعت مجوز رسانه به او داده شود.

روحانی گفت: نباید نهادهای ملی، کار حزبی انجام بدهند، کار رسانه حرفه‌ای با جنگ روانی کاملا متفاوت است، لااقل خود من و ما بلدیم جنگ روانی یعنی چه و کار رسانه حرفه ای یعنی چه.

وی ادامه داد: اولا خواهش می‌کنم از همه، چه کسانی که منتقد دولت هستند با روزنامه، با سایت و با هر وسیله‌ای که دارند به نام حزب و گروهشان نقد و انتقاد کنند و  از پول بیت‌المال در مسیر دیگر استفاده نشود که این کار، کار خلافی است.

رییس قوه مجریه افزود: این که عده‌ای دولت را در بخشهای مختلف به چالش می‌کشند، اگر واقعا این چالش به معنای این است که یک ابهامی روشن شود، این خوب است، اگر این بحثها به این معناست که می‌خواهند نقد کنند و راه بهتری را پیش پای دولت بگذارند، این خوب است. اما اگر خدای ناکرده دنبال مشغول کردن دولت هستند، دولت خود را مشغول نخواهد کرد و خیلی به حاشیه‌ها تکیه نخواهد کرد و امیدواریم در متنی که قانون مشخص کرده، حرکت کنیم.

دکتر روحانی افزود: ما به دنبال این هستیم تا تورم را تا آخر سال به 25 درصد برسانیم، امسال سال رونق خواهد بود و با همه کارشناسان و مسئولان اقتصادی بحث کردیم و با وجود شرط تحریم باید این موارد اجرایی شود. ما راه را باز کردیم و اقتصادمان از حالا رونق یافته و در حوزه اشتغال، بیکاری به 10.5 درصد رسیده و در تورم نقطه به نقطه از 43 به 16 رسیده و در واقع 26 واحد پایین آمده است. در طول 10 سال گذشته هیچ دولتی در کشور ما سابقه نداشته که در عرض 10 ماه تورم را مهار کند.

رئیس‌جمهوری گفت: ایران غنی‌سازی را ادامه خواهد داد و در این راستا هیچ بحثی وجود ندارد، حتما تحریمها باید برداشته شود، در طول این 6 ماه در بخشهایی از جمله پتروشیمی، خودرو و بانکها تحریمهایی برداشته شد و می‌دانیم که بهترین راه‌حل، توافق است ولی اگر توافق صورت نگیرد، مشکل چندانی نداریم.

وی افزود: برای حل  نهایی قضیه در این 5 ماه باقیمانده، غرب باید از این فرصت به خوبی استفاده کند، استراتژی ایران، این است که دنیا باید بداند ایران به تعامل سازنده با جهان مصمم است و این مهمتر از بحث هسته‌ای است.

رییس‌جمهوری، ایران را کشوری تاثیرگذار در منطقه عنوان کرد و افزود: طرفهای غربی این واقعیت را درک کرده‌اند، البته  توافق با 1+5 به معنای پایان کار تعامل با دنیا نیست، بلکه به معنای آغاز است، به این معنا که قدمی است که پشت سر آن می‌توانیم قدمهای فراوانی را برداریم که این قدمهای فراوان بعدی هم برای همه برد- برد خواهد بود.

وی به مذاکرات هسته‌ای اخیر کشورمان با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: ما در این مرحله هنوز به تدوین توافقات نرسیده‌ایم و در بعضی موارد اختلاف نظر داریم البته مذاکراتی که این هفته شروع می‌شود احتمال دارد به مرحله تدوین برسد.

روحانی با بیان این که توافق نهایی با 1+5 از بزرگترین توافقات تاریخ سیاسی، نه تنها در منطقه، بلکه در سطح جهان است، یادآور شد: این توافق دشمنان جدی نیز دارد زیرا صهیونیستها و تندروهای آمریکا و برخی در کشور ما به وضوح داد و فریاد می‌زنند و این گونه فکر می‌کنند که اگر توافق انجام گیرد به ضرر آنهاست اما آنها اشتباه می‌کنند.

 رئیس‌ جمهوری گفت: آنها می گویند دلمان باید قرص شود که بمبی نسازید، نمی‌دانم شاید دلها مشکل دارد، اگر واقعاً مشکل دارند ما می‌توانیم مشکل آنها را جوری حل کنیم، اما اگر قصد دیگری باشد حرف دیگری است.

رییس ‌جمهوری در ادامه با تاکید براین که نرخ تورم فعلی باز هم مورد قبول نیست، تصریح کرد: اگر نرخ تورم را تا پایان سال به 25 یا 20 درصد برسانیم و یا حتی اگر این نرخ را به 15 یا 17 درصد تا پایان سال برسانیم باز هم کامل نیست اما حرکت دولت بر این مبناست.

وی  ادامه داد: مشکل ما این است که همزمان می‌خواهیم با کاهش نرخ تورم رونق ایجاد کنیم، رونقی که تورمی نباشد. یعنی ما می‌خواهیم دستمان در جیب بانک مرکزی نرود والا خیلی راحت می‌شود خیلی از کارها را انجام داد.

روحانی تصریح کرد:نخستین موضوع و از اقدامات دولت این بوده که پایه پولی کشور بالا نرود، همه دولت و اعضای بانک مرکزی می‌دانند که من چقدر روی این مسئله پافشاری کردم تا ما بتوانیم تورم را مهار کنیم، این که ما جلو رشد پایه پولی را می‌گیریم کار ما را در رونق مقداری سخت می‌کند.

روحانی ادامه داد: دومین موضوع این بود که ما تصمیمات یک ‌شبه نگیریم، تصمیمات یک ‌شبه در دولت ما وجود ندارد،‌ ما جلسات متعدد می‌گذاریم  و روی مباحث بحث می‌کنیم و یا حتی در جلساتی که نظر شخص بنده نظر خاصی بوده و بیشتر اعضای جلسه نظر دیگری داشته اند بنده عقب‌نشینی کرده ام.

 رییس‌جمهوری افزود: بنده در مبحث یارانه تصمیم دیگری داشتم اما جمع اقتصادی من نظریات دیگری داشتند و من تسلیم آنها شدم، ملت این طور به ما اختیار نداده اند که از فکر شخص خودم در مسائل استفاده کنم، بلکه این اختیار داده شده تا با مشورت و خرد جمعی با مشاوران به نتیجه برسیم.

 وی با بیان این که سومین موضوع که مورد تاکید دولت قرار گرفته است تنش‌زدایی در اقتصاد کشور است، گفت: ما مرتب مواظبت می‌کنیم آرامش و ثباتی که به وجود آمده پیش برود و این بزرگترین دستاورد ماست.

وی در پاسخ به این سئوال که در بخش اقتصادی دولت به خود چه نمره‌ای خواهید داد، گفت: دولت در موضوعاتی همچون کاهش تورم،‌ آغاز رونق در بخشهای مختلف در سال 93، جدیت ایران در مقابل 1+5 و تلاش برای به ثمر رساندن مذاکرات هسته‌ای جدیت زیادی داشته و اگر چنانچه مذاکرات روزی ناموفق شود ایران مقصر نبوده و تمام تلاش خود را انجام داده است و حتی در بسیاری از زمینه‌ها بیشتر از آن چه که فکر می‌کرده‌ایم پیش رفته‌ایم و البته در برخی زمینه‌ها هنوز عقب هستیم.

کد خبر 219189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =