۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
  • کد خبر: 219211
اعتصابهای نفتی سبب افت تولید نفت خام نروژ می شود

با ادامه اعتصاب اتحادیه کارگری و کارگران صنعت نفت در نروژ، تولید نفت این کشور با کاهش هفت درصدی روبرو می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در صورت نبود توافق با اتحادیه های کارگری به نمایندگی از کارگران نفت بر سر دستمزد و ادامه اعتصابها، تولید نفت این کشور اواسط هفته آینده با کاهش هفت درصدی روبرو می شود. 

دو اتحادیه کارگری نروژ روز دوشنبه (26 خرداد ماه) نشستی را به منظور میانجی گری با نمایندگان صنعت نفت برگزار می کنند.

اتحادیه های کارگری تهدید کرده اند که در صورت نبود توافق تا سه شنبه شب (27 خرداد ماه)، چند سکوی نفتی شرکت اکسون موبیل و جی دی اف سوئز را در بخشهای فلات قاره نروژ تعطیل می کنند.

این اقدام می تواند تولید نفت و گاز نروژ را به ترتیب حدود 100 هزار بشکه و 15 میلیون متر مکعب در روز کاهش دهد و در ادامه به افت بیشتری بینجامد.

صنعت نفت نروژ بیش از یک پنجم کل تولید ناخالص داخلی این کشور ، که هفتمین صادر کننده نفت جهان و بزرگترین تأمین کننده گاز اروپای غربی است، به شمار می رود.

از ابتدای سال جاری تاکنون نروژ به طور میانگین روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت و 240 میلیون متر مکعب گاز تولید کرده است.

سازمان مدیران و مجریان نروژ (لدرن) اعلام کرد که 76 نفر از کارگران سکوی نفتی جوئی، که به وسیله شرکت جی دی اف سوئز اداره می شود، درصدد اعتصاب هستند.

سییر سیمن هوف، سخنگوی این اتحادیه، گفت: این اقدام به طور کلی تولید نفت در این سکو را متوقف می کند.

تعطیلی سکوی جوئی تولید میدان وگا، که به وسیله استات اویل اداره می شود، را تحت تأثیر قرار می دهد، این میدان سه قالب زیردریایی دارد که به تأسیسات سکوی جوئی متصل است.  

براساس داده های شرکت مدیریت پتروشیمی نروژ، سکوی جوئی در سال 2013 میلادی روزانه 33 هزار بشکه نفت و 10.7 میلیون متر مکعب گاز تولید کرد، در حلی که میدان وگا 17 هزار بشکه نفت و چهار میلیون متر مکعب گاز تولید کرده است.

اتحادیه کارگران انرژی نروژ اعلام کرده است که درصورت شکست مذاکرات، 190 نفر از کارگران میدان های شرکت اکسون موبیل در دریای شمال، از جمله رینگ هوم و بالدر، دست به اعتصاب می زنند. 

این اعتصاب تولید میدان جوتون شرکت اکسون موبیل را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. 

میدانهای نفتی رینگ هوم و بالدر سال گذشته میلادی روزانه حدود 50 هزار بشکه نفت تولید کردند.

اداره نفت و گاز نروژ برنامه اتحادیه کارگران انرژی این کشور برای تأسیسات شرکت اکسون موبیل را در دادگاه کار مطرح کرده است، اگرچه کارفرمایان اصرار به برگزاری مذاکرات در زمان تعیین شده دارند، اما این اقدام در نهایت باعث به تأخیر افتادن میانجی گری ها می شود.

درصورتی که دادگاه از شکایت صنعت نفت حمایت کند، اتحادیه کارگران انرژی نروژ در برنامه های خود بازنگری می کند و با صدور اعلامیه ای مشخص می کند که در صورت اعتصاب کدام میدانها و شرکتها تحت تأثیر قرار می گیرند. 

این اتحادیه ها ملزم هستند که دست کم چهار روز زودتر، برنامه اعتصاب را به نمایندگان صنعت نفت اطلاع دهند. 

اتحادیه کارگران انرژی نروژ، که بزرگترین اتحادیه کارگران حوزه انرژی به شمار می آید، در تاریخ 9 ماه مه در رأس دیگر ضمایم، برای افزایش 15,800 کرونی (دو دلار و 600 سنت) دستمزد کارگران صنعت نفت به توافق رسید. 

اما دو اتحادیه دیگر، پس از رد درخواستشان مبنی بر گنجاندن حق بازنشستگی در قرارداد، از ادامه مذاکرات سرباز زدند.  

اتحادیه ها در گذشته نیز به دنبال گنجاندن حق بازنشستگی در قرارداد بوده اند و در آخرین اقدامشان در سال 2012 میلادی، با اعتصاب 16 روزه 10 درصد از کارگران بخش فراساحلی نروژ منجر به کاهش 13 درصدی تولید نفت و چهار درصدی تولید گاز این کشور شدند.

این مناقشه با تهدید شرکتهای نفتی مبنی بر تعطیلی کامل پایان یافت و دولت مجبور به پذیرفتن توافق شد. این اعتصاب باعث افزایش قیمت نفت به بیش از 100 دلار در هر بشکه شد.

صنعت نفت نروژ گفت: انتظار می رود میانجی گری دیگری میان اتحادیه ها به نمایندگی از کارگران در بخش ساحلی در تاریخ 19 و 20 ماه ژوئن (29 و 30 خرداد ماه) برگزار شود. 

کد خبر 219211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =