میدان نفتی جفیر از اولویت توسعه خارج شد

توسعه فازهای ١ و ۲ میدان نفتی جفیر با توجه به غیرمشترک بودن این میدان، بالا بودن هزینه های سرمایه گذاری و پتانسیل پایین تولید از دستور کار خارج شد.

به گزارش شانا، بر اساس اعلام معاونت بررسی، امکانسنجی اقتصادی و مالی طرحهای برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، اجرای طرح توسعه میدان نفتی جفیر در افق اهداف تولیدی برنامه توسعه جامع میدان (MDP)، به دلیل غیرمشترک بودن، مشخص شدن پتانسیل تولیدی پایین و افزایش هزینه های توسعه نسبت به برآورد اولیه، در برنامه های آتی شرکت ملی نفت ایران منظور شد. 

بر اساس این گزارش، با توجه به هم اندیشی کارشناسان شرکت مهندسی و توسعه نفت، شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت توسعه پتروایران، امور حسابرسی داخلی شرکت ملی نفت ایران و معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری مقرر شد هزینه‌های اجرای این طرح در بخش تولید زودهنگام پس از بررسی و تایید توسط امور حسابرسی داخلی و تصویب در شورای اقتصاد، بازپرداخت و نسبت به تسویه حساب با پیمانکار اقدام شود.

تاکنون بخش عمده ای از هزینه های اجرایی طرح توسط امور حسابرسی داخلی شرکت ملی نفت بررسی و تایید شده و بررسی باقیمانده هزینه ها نیز در بخش پشتیبانی، تامین نیروی انسانی و مدیریت بر اساس مدارک و مستندات، با توجه به محتوای قرارداد بیع متقابل در حال انجام است.

بر پایه این گزارش، طرح توسعه میدان نفتی جفیر با هدف تولید ۲۵ هزار بشکه نفت خام در روز با هزینه سرمایه گذاری معادل ۵١٠ میلیون دلار در چارچوب قرارداد بیع متقابل توسط کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهوری در سال ۱۳۸۸ به شرکت ملی نفت ایران ابلاغ شد.

با شروع تولید زودهنگام  این میدان در بهمن 1389 به میزان 2 هزار و 750 بشکه در روز، پتانسیل پایین تولید از میدان محرز و ضرورت افزودن سیستم فرازآوری مصنوعی و افزایش تعداد چاه ها برای  رسیدن به اهداف تولیدی مشخص شد که با توجه به بالا بودن هزینه های سرمایه گذاری و غیر مشترک بودن میدان، انجام مراحل فازهای ١ و ۲ توسعه میدان نفتی جفیر از دستور کار خارج شده است.  

بر پایه این گزارش، تاکنون بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام از چاههای تولیدی بخش زودهنگام میدان نفتی جفیر برداشت شده است و تولید از چاهها به میزان کنونی ادامه می یابد.

کد خبر 219307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =