۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
  • کد خبر: 219319
نگاهی بر فعالیتهای کنگره جهانی نفت

همه موضوعهای مرتبط با صنعت نفت (از بالادستی تا پایین دستی) در کنگرههای برگزار شده در طول 65 سال اول تاریخچه شورای جهانی نفت، مطرح شده اند اما به تازگی مسائل دیگری همچون، تامین منابع مالی، مدیریت و محیط زیست نیز در این کنگره بررسی می شود.

بیست و یکمین کنگره جهانی نفت در مسکو از روز گذشته (یکشنبه، 25 خردادماه) با حضور نمایندگان 500 شرکت از 88 کشور جهان در در کاخ کرملین آغاز به کار کرد.

شورای جهانی نفت هر سه سال یکبار، کنگره جهانی نفت را به عنوان اصلی ترین همایش بین المللی در عرصه نفت و گاز سازماندهی و برگزار می کند. تمرکز مباحث بر روند و چشم انداز موفقیتهای آینده در این صنعت است.

معمولا کشورهای عضو شورا پس از یک دوره 12 ماهه مذاکره و بررسیهای همه جانبه از طریق رای گیری، یکی از کشورهای نامزد را به منظور برگزاری کنگره بعدی، انتخاب و اعلام می کنند. در کنگره هایی که در 65 سال اول تاریخچه شورا برگزار شده است، تمام موضوعهای مرتبط با صنعت نفت، از بالادستی تا پایین دستی مطرح شده اند اما به تازگی مسائل دیگری همچون، تامین منابع مالی، مدیریت و محیط زیست نیز به موارد مطروحه در این کنگره افزوده شده است.

به جز کنگره هایی که هر سه سال یکبار برگزار می شود، شورای جهانی نفت متولی برگزاری همایشهای تخصصی دیگری نظیر، انجمن جوانان شورای جهانی نفت، انجمن مشترک شورای جهانی نفت و اوپک و همچنین همکاری در زمینه های بهبود ضریب برداشت از مخازن نفتی نیز است.

علاوه بر موارد فوق، شورای جهانی نفت در زمینه های دیگری نظیر حل اختلافها، محاسبه میزان ذخایر مخازن نفتی، همکاریهای منطقه ای و توسعه زیرساختهای نفت و گاز در کشورهای آفریقایی فعالیتهای چشمگیری داشته است.

برای سال 2008 میلادی، کشور اسپانیا از میان چندین کشور متقاضی میزبانی برای برگزاری کنگره نوزدهم و پس از بررسیها و مذاکره های انجام شده، کشور قطر نیز برای میزبانی کنگره بیستم در سال 2011 انتخاب شد و بیست و یکمین کنگره جهانی نفت نیز از روز گذشته در مسکو آغاز به کار کرده است. 

ساختار شورای جهانی نفت

شورای جهانی نفت که در ابتدا نام آن کنگره جهانی نفت بوده است، در سال 1933 با هدف فراهم کردن فضایی موثر برای طرح موضوعها و چالشهای مهم پیش روی صنعت نفت کشورهای جهان در شهر لندن بنیان نهاده شد و صنعت نفت ایران نیز از همان ابتدا از جمله بنیانگذاران آن بوده است.

با توجه به گستردگی ماموریتها، در سال 2004 میلادی نام سازمان از کنگره جهانی نفت به شورای جهانی نفت تغییر یافت. این سازمان که یک سازمان بین المللی و غیرسیاسی است، امکان مطرح کردن مسائل و مشکلات صنعت نفت و گاز و یافتن راه حلی برای آنها فراهم می کند و از این نظر که همه زمینه های اقتصادی، فنی و مدیریتی نفت، گاز و پتروشیمی را در برمی گیرد، منحصر بفرد است.

حدود 65 کشور، عضو شورای جهانی نفت هستند که قریب به 95 درصد ملیتهای اصلی تولیدکننده و مصرف کننده نفت و گاز جهان را شامل می شود. هر کشور را دارای یک کمیته ملی است که در آن نمایندگان صنعت نفت و گاز و پژوهشگران دانشگاهی در آن کشور حضور دارند.

اساسی ترین هدف شورای جهانی نفت، شتاب بخشی و تسهیل گفتگو و تبادل نظر علمی و فنی میان کلیه تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و دست اندرکاران صنعت نفت در حوزه نفت و انرژی است تا بتوان بدینوسیله راه حلهای موثری را برای حل معضلات و مشکلات فنی، اجتماعی، محیط زیست و مدیریتی پیدا کرد.

شورای جهانی نفت با اینگونه اقدامها، سهم بسزایی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار در جهان ایفا کرده و از آنجا که ماهیت آن اساسا مبتنی بر بی طرفی است، در چالشهای مهم صنعت نفت و گاز جهان، موضعی خاص اتخاذ می کند و با فراهم کردن امکان گفتگو و بحث و تبادل نظر میان صاحبنظران برای نیل به راه حلهای مورد نیاز این صنعت در حوزه های جهانی و منطقه ای گام برمی دارد.

کد خبر 219319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =