تکمیل خط لوله اتیلن غرب اولویت پتروشیمی است

تکمیل فازدوم خط لوله اتیلن غرب به عنوان شریان اصلی تامین کننده خوراک مجتمعهای پتروشیمی واقع در مسیر خط یکی از اولویتهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: خط لوله اتیلن غرب تا پایان امسال تکمیل شده و آماده دریافت خوراک برای انتقال به مجتمعهای پتروشیمی خواهد شد.

محمد حسن پیوندی افزود: تکمیل این خط می تواند همزمان با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی خوراک مورد نیاز  مجتمعها و طرحهای جدید را تامین کند که پیامد آن، افزایش تولید محصولات متنوع در پتروشیمی های غرب کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد:  همزمان با تلاش برای تکمیل فاز دوم خط لوله اتیلن غرب، ساخت و تکمیل پتروشیمی های لرستان، کردستان و مهاباد از اولویتهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1393 است.

پیوندی افزود: خط لوله اتیلن غرب پس از تکمیل، ظرفیت انتقال ٣,٥ میلیون تن اتیلن را دارد و  ٢.٥ میلیون تن از پارس جنوبی و یک میلیون تن خوراک از گچساران به خط تزریق خواهد شد و خوراک ١٢ مجتمع پتروشیمی را تامین می کند.

به گزارش شانا مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی چندی پیش در گفتگو با خبرنگار شانا گفته بود : خط لوله اتیلن غرب با برطرف شدن مشکل معارضان و نیز برخی مشکلات موجود با شتاب درحال تکمیل است و با برنامه ریزیهای انجام شده، امسال به طور کامل به بهره برداری می رسد.

مجید محمودیان افزوده بود: در صورت تامین منابع مالی و نیز تامین بموقع لوله ها، شرکت مدیریت توسعه پتروشیمی آمادگی کامل دارد تا این طرح ملی را امسال تحویل دهد.

این گزارش می افزاید: عملیات ساخت  فاز دوم این خط قرار بود در نیمه دوم سال ٩٢ به پایان برسد اما به دلیل وجود معارض در مسیر خط و نیز برودت شدید هوا در زمستان سال گذشته به بهره برداری کامل نرسید و با برنامه ریزیهای انجام شده این طرح بزودی به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش شانا، ساخت خط لوله اتیلن غرب با مصوبه هیئت وزیران در سال ١٣٨١  با هدف توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در دوره وزارت مهندس زنگنه در وزارت نفت آغاز شد و این خط از مبدا پارس جنوبی تا آذربایجان غربی امتداد خواهد داشت.

طبق برنامه ریزیهای انجام شده  پتروشیمی کاویان ،اتان دریافتی از پارس جنوبی را  به اتیلن بدل کرده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می کند که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده وخوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه گذاری ٨,٥ میلیارد دلاری را تامین خواهد کرد.

خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمعهای پتروشیمی واقع در استانهای خوزستان، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد،چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تامین می کند.


کد خبر 219523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =