ایران به جمع کشورهای دارنده دانش فنی بازیافت گوگرد پیوست

ایران با کسب دانش فنی طراحی واحد بازیافت گوگرد از گازهای اسیدی، به جمع کشورهای دارنده دانش فنی بازیافت گوگرد پیوست.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: واحد بازیافت گوگرد یکی از واحدهای فرآیندی در پالایشگاه‏های گاز کشور است که با هدف تولید گوگرد از گازهای اسیدی استفاده می شود.

سعید پاک سرشت افزود: برای نخستین بار در کشور، طراحی پایه واحد SRU بدون لایسنس خارجی و با تکیه بر دانش داخلی انجام شد.

وی با بیان اینکه با وجود خرید لایسنس‏های مختلف برای پالایشگاه‏های کشور در چند سال گذشته، تاکنون دانش طراحی پایه واحد SRU در کشور وجود نداشت، گفت: برای نخستین بار، طراحی پایه واحد SRU توسط پژوهشگاه صنعت نفت و با نظارت کارفرمایی این مدیریت و یک شرکت مهندسی ناظر انجام شده است.

پاک سرشت یادآور شد: اجرای موفق فازهای بعدی پروژه شامل انجام بخش مهندسی، خرید و ساخت (EPC) واحد SRU در پالایشگاه بیدبلند از جمله برنامه های این مدیریت در این پروژه راهبردی است.

وی تصریح کرد: این طرح در سال 89 و بدلیل کاهش گاز مخزن آغار (به عنوان بکی از مبادی تامین خوراک پالایشگاه بیدبلند) با طرح جایگزینی خوراک از پارس جنوبی برای این پالایشگاه تعریف شد.

به گفته وی، با توجه به این تغییر خوراک، میزان گوگرد ورودی به پالایشگاه بیدبلند افزایش می یابد و به همین دلیل وجود یک واحد بازیابی گوگرد در این پالایشگاه نیاز است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: در حال حاضر این واحد در پالایشگاه های گاز کشور با لایسنس شرکت های خارجی وجود دارد.

پاک سرشت خاطرنشان کرد: جلوگیری از انتشار SO2 در محیط زیست و تولید گوگرد از جمله فواید تجهیز پالایشگاه ها به این واحد است.

وی در پایان یادآور شد: واحد طراحی شده برای پالایشگاه بیدبلند ظرفیت تولید 120 تن و افزایش ظرفیت تا 160 تن در روز را نیز دارد.

کد خبر 219529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =