وزیر نفت: فازهای پارس جنوبی برای تامین گاز کشور حکم نان شب را دارند

وزیر نفت با تاکید بر اینکه فازهای اولویت نخست پارس جنوبی برای تامین گاز کشور "حکم نان شب" دارند، گفت: امسال 100 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به منطقه عسلویه، بیژن زنگنه وزیر نفت ظهر امروز (پنج شنبه، 29 خرداد) در نشست مشترک رییس مجلس با مدیران پارس جنوبی که در محل فازهای 17 و 18 این میدان مشترک برگزار شد، با بیان اینکه در هیچ نقطه ای از جهان مانند پارس جنوبی منبع گازی وجود ندارد، گفت: در 10 فاز مورد بهره برداری این میدان بیش از 10 میلیارد دلار و در 17 فاز در حال توسعه بیش از 30 میلیارد دلار هزینه شده و به نظر می رسد تا سه سال آینده در فازهای در حال اجرا 20 میلیارد دلار دیگر سرمایه گذاری شود.

به گفته وی امسال حدود 10 میلیارد دلار برای همه فازهای پارس جنوبی اعتبار نیاز است.

وزیر نفت افزود: هم اکنون کشور قطر روزانه بیش از 600 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تولید می کند، در حالی که ایران تنها بیش از 320 میلیون متر مکعب به طور متوسط در روز از این میدان تولید دارد.

افزایش 100 میلیون متر مکعبی ظرفیت تولید گاز کشور در سال 93

زنگنه به ترتیب مدیریت، تامین مالی و تحریمهای بین الملی را بزرگترین عوامل و مشکلات عقب ماندگی توسعه پارس جنوبی دانست و گفت: امسال با بهره برداری از فازهای 12 و 15 تا 18 این میدان بیش از 100 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.

وی با تاکید بر اینکه فازهای دارای اولویت نخست پارس جنوبی از نظر تامین گاز کشور "حکم نان شب" را دارند، گفت: همزمان با توسعه این فازها (فازهای اولویت نخست) کارها در فازهای اولویت دوم در حال انجام است، زیرا در صورت توقف این فازها ما در سالهای آینده برای تحویل گاز مصرفی و صادراتی به مشکل بر می خوریم.

وزیر نفت با اشاره به مدیریت مصرف و تولید گاز در سال گذشته گفت: امسال با وجود افزایش تولید 100 میلیون متر مکعبی گاز، کشور باز هم به مدیریت مصرف نیاز دارد.

وی گفت: هم اکنون بحث مدیریتی در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی تا حد مقدور ساماندهی و متعادل شده و شاهد آن هستیم که پیمانکاران با حداکثر توان در حال کار هستند.

ضرورت توجه مجلس برای رفع مشکلات پارس جنوبی

زنگنه افزود: بنده تاکنون از مجلس توقع خاصی نداشته ام اما با توجه به مشکلات موجود در فازهای پارس جنوبی هم اکنون به عنایت و کمک مجلس نیاز داریم.

بسیج 60 درصد توان صنعت نفت برای توسعه میدان مشترک پارس جنوبی

وی با بیان اینکه هم اکنون 60 درصد توان صنعت نفت برای توسعه پارس جنوبی بسیج شده است، گفت: امسال 100 میلیون متر مکعب و سال آینده 120 میلیون متر مکعب از فازهای پارس جنوبی افزایش تولید خواهیم داشت و تا سال 96 توسعه این فازها به پایان می رسد.

زنگه با اشاره برخی مشکلات خاص موجود در شرکتهای پیمانکاری گفت: هم اکنون تلاش می شود برخی مشکلات مانند، واگذاری شرکت ای.پی. ام. آی که در فازهای پارس جنوبی پروژه دارد، جلوگیری شود و واگذاری این شرکت به پس از اتمام کارش در پارس جنوبی منتقل شود.

 وی همچنین به مشکلات موجود شرکت صدرا اشاره کرد و گفت: مشکلات این شرکت با روشی عادی حل نمی شود و نیاز به توجه سران نظام دارد.

کد خبر 219614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =