۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
  • کد خبر: 219650
غولهای نفتی چین در تدارک ترک عراق

شرکتهای بزرگ نفتی چین برنامه های خروج از عراق را آماده کرده اند تا درصورت گسترش ناآرامیها در این کشور، عراق را ترک کنند.

به گزارش فرانس پرس، مقامهای چینی می گویند: این کشور بیش از 10 هزار پرسنل نفتی در تعداد زیادی پروژه در این کشور دارد که البته بخش عمده ای از آنها در مناطق آرام جنوبی عراق هستند.
شبه نظامیان گروه داعش دومین هفته است که به پیشرویهای خشونت بار خود ادامه می دهند. تا امروز بیشتر کارکنان نفتی چین به صورت عادی در محل کار خود حاضر شده اند، ولی کارکنان شرکت نفت دولتی فراساحل چین هشدار  داده اند که در صورت حمله تروریستها به بغداد، این کشور را ترک خواهند کرد.
منابع طبیعی در خاورمیانه به شدت مورد توجه چین قرار دارد، چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است و عراق هم پنجمین منبع بزرگ واردات نفت به شمار می رود. از سوی دیگر، چین بزرگترین سرمایه گذار در صنعت نفت عراق محسوب می شود.
تولید نفت در چهار میدان متعلق به شرکت پتروچاینا تاکنون تحت تاثیر ناآرامی ها در عراق قرار نگرفته است. همه این میادین یا در مرکز و یا در جنوب عراق هستند. با این حال، برخی افراد چینی در شمال عراق این مناطق را ترک کرده اند.
برخی گزارشها حاکی از این است که بیش از هزار نفر از کارکنان شرکت مهندسی نفتی چین در شهر شمالی سامرای عراق گیر افتاده اند، هرچند که یکی از نمایندگان شرکت این موضوع را رد کرده است.
در روزهای اخیر، برخی سفارتخانه های غربی درحال خارج کردن نیروهای خود از بغداد بوده اند و روز سه شنبه نیز ترکیه اعلام کرد که کنسولگری خود را در شهر جنوبی بصره عراق خالی کرده است.
یکی از نیروهای شرکت ملی نفت چین هفته گذشته از یکی از پروژه های میادین نفتی در جنوب عراق گروگان گرفته شد.

کد خبر 219650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =