۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۱
  • کد خبر: 219873
اکسون موبیل به دنبال تولید شیل گس در ترکیه

شرکت اکسون موبیل در حال مذاکره با ترکها برای تولید شیل گس (گاز رسی) در ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، رئیس هیئت مدیره امور نفت وزارت انرژی ترکیه در یک مصاحبه گفت: شرکت آمریکایی اکسون موبیل در حال مذاکره با شرکت دولتی نفت ترکیه برای کشف شیل گس در مناطق جنوب شرق و شمال غرب ترکیه است.

سلامی اینسدالی گفت: سرمایه گذارانی از آمریکا، اروپا و کانادا نیز علاقه مند به تولید شیل اویل و شیل گس در ترکیه هستند.

شرکت اکسون موبیل در سال 2012 میلادی گفتگوها با شرکت ملی نفت ترکیه را درباره همکاری در تولید شیل گس متوقف کرد اما این گفتگوها ناتمام ماند.

مقامهاب ترک می گویند که گفتگوها از آن زمان پیشرفت کرده است و احتمال دارد به امضای یک توافقنامه منجر شد.

 اینسدالی گفت: شرکت اکسون موبیل در حال ورود به ترکیه برای مشارکت با شرکت ملی نفت ترکیه است.

وی افزود: اکسون موبیل علاقه مند به مشارکت در طرحهای خشکی در جنوب شرق و تراس در شمال غرب ترکیه است.

ترکیه علاقه مند است که صورت حساب های انرژی خود را که سال گذشته 60 میلیارد دلار بود، کاهش دهد، به همین منظور به دنبال اتخاذ استراتژی برای توسعه منابع داخلی از جمله زعال سنگ، انرژی باد و خورشید است.

شرکت انگلیسی-هلندی شل نیز در حال کشف شیل گس در حوالی شهر دیاربکر در جنوب شرق ترکیه است، ضمن آنکه شرکت ترنس آتلانتیک پترولیوم نیز در این منطقه فعال است.

به گفته یک مقام انرژی ترکیه، آمار موسسه های بین المللی نشان می دهد که ترکیه می تواند 20 تریلیون مترمکعب ذخایر شیل گس داشته باشد.

یک کارشناس دیگر صنعتی نیز گفت که ذخایر شیل گس ترکیه تاکنون فقط 6 تا 7 میلیارد مترمکعب است.

شیل گس، گازی است که در میان سنگ های سخت محصور شده است و آزادسازی آن به استفاده از فناوری موسوم به «شکست هیدرولیک»، (hydraulic fracturing) نیاز دارد.

فناوری «شکست هیدرولیک» شامل تزریق آب حاوی مواد شیمیایی درون سازه های گاز رسی با فشار بالاست که به گفته منتقدان، این عملیات، خطر آلودگی سفره های آبی و بروز زمین لرزه را به همراه دارد.

اعتراض های محیط زیستی درباره استفاده از فناوری تولید گازهای رسی که بر کیفیت آب آشامیدنی تاثیر می گذارد و خطر بروز زلزله های کوچک را در پی دارد، به منع آشکار تولید این نوع گازها در برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و بلغارستان منجر شده است.
کد خبر 219873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =