افزایش 2 برابری تولید نفت در میدان فروزان تا 2 سال آینده

تولید نفت در میدان فروزان تا سال 95 به دو برابر افزایش می یابد، همسو با این هدف برنامه ریزی برای آغاز تولید زودهنگام در این میدان مشترک تا 7 ماه آینده انجام شده است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی مشترک فروزان در گفتگو با خبرنگار شانا هدف از اجرای طرح توسعه این میدان مشترک را تزریق گاز (گازرانی) به چاه های نفتی با استفاده از گاز همراه نفت دانست و گفت: هم اکنون با توجه به عمر بالای این میدان، فشار مخزن کاهش و میزان آب موجود در چاه ها افزایش یافته، از این رو بهره دهی آنها به شدت پایین آمده است.

ابراهیم دلاوران شیراز ادامه داد: گاز به دست آمده پس از اجرای طرح توسعه در میدان نفتی فروزان دوباره جمع آوری شده و با کمپرسورهای فشار بالا به طرح ان جی ال خارک ارسال می شود.

وی با اشاره به جمع آوری روزانه 600 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت میدانهای نفتی مناطق عملیاتی خارک و بهرگان در قالب طرح ان جی ال گفت: گوگرد، ال پی جی و میعانات گازی از محصولات اصلی این واحد به شمار می آید.

مجری طرح توسعه میدان نفتی فروزان با یادآوری اینکه طرح توسعه این میدان شامل سه بخش، ساخت دکلهای FZA و LQA، سکوی تقویت فشار گاز و خطوط لوله زیردریایی است، گفت: هم اکنون ساخت و نصب دو جکت این طرح به همراه احداث خط لوله زیردریایی 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته دلاوران ساخت و نصب سکوی FZA و LQA طرح توسعه میدان نفتی فروزان که توسط شرکت کره ای در حال ساخت است تا پایان سال 94 به پایان می رسد، ضمن آنکه پیشرفت فیزیکی این سکوها 14 درصد است و با تمهیدات و تامین مالی انجام شده توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی این پروژه شتاب خواهد یافت.

وی تغییرات موردنیاز در پنج سکوی سرچاهی میدان نفتی فروزان در قالب طرح توسعه این میدان را از دیگر تعهدهای شرکت تاسیسات دریایی اعلام و تصریح کرد: بخشی از این پروژه نیز شامل، ساخت سکوی سه پایه برای اتصال به سکوی FZA و سکوی جدید هم اکنون شروع شده و تا دو ماه آینده در دریا نصب می شود.

دلاوران از اجرای طرح تولید زودهنگام با تزریق گاز (گازرانی) به چاه های قدیمی میدان فروزان خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده حداقل 5 هزار بشکه با اجرای این طرح طی 7 ماه آینده به تولید این میدان افزوده می شود.

مجری طرح توسعه میدان نفتی فروزان نصب پل ارتباطی میان سکوهای قدیم و جدید، تعمیر و تاسیس برخی سکوهای سر چاهی و احداث تعدادی چندراهه را از اقدامهای لازم برای تولید زودهنگام در میدان فروزان دانست.

وی تصریح کرد: برای طرح توسعه میدان نفتی فروزان از گاز موجود در کلاهک گازی مخزن این میدان (که هم اکنون فشار نسبتا بالایی دارد) استفاده خواهد شد.

غلامرضا منوچهری، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی نیز پیشتر با بیان این که توسعه میدان مشترک نفتی فروزان به دلیل نبود منابع مالی کافی مدت طولانی متوقف بوده است، گفته بود: هم اکنون در شرکت مهندسی و ساخت صنایع دریایی ایران به دنبال راهکارهای لازم برای تامین منابع مالی برای این پروژه هستیم، تلاش می شود دو سکوی ٦٥٠٠ تنی و ٢٥٠٠ تنی میدان مشترک نفتی فروزان تا 18 ماه آینده وارد ایران شود.

شرکت تاسیسات دریایی برای شتاب بخشیدن در اجرای این پروژه، ساخت عرشه‌های این میدان را به یک شرکت خارجی سپرده است.

کد خبر 219882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =